De Amsterdamse promovenda interviewde ruim veertig docenten uit het voortgezet onderwijs die recent een game hadden gebruikt in de klas. Alle docenten noemen gemotiveerde leerlingen als winst. ‘Leerlingen besteden meer tijd dan nodig is aan de game en krijgen meer interesse voor het vak’, vertelt Huizenga.
De leerdoelen van docenten bleken minder specifiek dan Huizenga had verwacht. ‘Sommigen kennen zelfs achteraf pas leerdoelen toe, primair gebruiken ze een game om aan te sluiten bij de belevingswereld van leerlingen en om hen te enthousiasmeren en motiveren.’
Anders dan mogelijk verwacht zijn het niet de digitaal al gepokt en gemazelde jonkies die games inzetten, maar vooral de meer ervaren docenten. ‘De jonge docent is nog te veel bezig het vak te leren en wijkt liever nog niet af van de lesmethode’, verklaart Huizenga. Verder maken talendocenten opvallend weinig gebruik van games. Docenten informatica en economie zijn juist oververtegenwoordigd: ze laten leerlingen bijvoorbeeld met GameMaker, 7Scenes en PlazaChallenge zelf games ontwerpen of bedrijfje spelen. Eén docent had een eigen game ontworpen, Villa Elektra, waarbij havo-vwo-brugklassers voor het vak techniek een elektriciteitsnet aanleggen in een huis. Meerwaarde van deze games is dat leerlingen al spelend de consequenties van hun acties ervaren.
Ook uit eerder onderzoek van Huizenga kwam al naar voren dat games het engagement en de motivatie van leerlingen bevorderen. Of ze ook leiden tot betere leerprestaties valt nog niet te zeggen. Dat zal mogelijk van vak tot vak verschillen. Zo meldden de economieleraren dat leerlingen door de games beter inzicht krijgen in economisch denken. Huizenga adviseert docenten om niet achteraf, maar van tevoren goed na te denken over wat ze met een game willen. Haar tip: ook commerciële games als Minecraft en Civilization IV zijn met aanvullende opdrachten goed bruikbaar in de les.
Dit aritkel verscheen in Didactief, juni 2013.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven