Artikelen

Relevantie van onderwijsonderzoek voor leraren

Tekst Izaak Dekker
Gepubliceerd op 03-06-2025 Gewijzigd op 03-06-2025
Laatst sprak ik met leraren in opleiding (LIO) over onderzoek; over waarom leraren over onderzoek leren. Eén van hen stelde dat je kunt lezen wat er al bekend is over een methode; of hij goed is of niet. De ander gaf aan dat je zo kunt leren evalueren of wat je doet als leraar ook tot het beoogde resultaat leidt. Deze twee antwoorden zijn precies de principes van evidence-based education: gebruikmaken van de best beschikbare kennis over wat werkt, en zo goed mogelijk evalueren wat werkt (Davies, 1999). Het was op dat moment, in een college over interviews coderen met eerstejaars, niet de plaats om dit openlijk te betwijfelen. Maar ik bleef er over doordenken: maakt onderwijsonderzoek dit nu waar?

Verder lezen?



Dit artikel is geschreven voor abonnees van Didactief. Wil je verder lezen? Log dan eerst in.

Inloggen
Click here to revoke the Cookie consent