Naast een vooruitgang in het rekenen met tabellen en grafieken bleken leerlingen ook beter te zijn geworden op het gebied van schattend rekenen. In het rekenen met breuken en getalrelaties zijn leerlingen juist iets minder goed gaan presteren. Op het gebied van hoofdrekenen zijn de prestaties gelijk gebleven, terwijl leraren daar in de afgelopen jaren wel meer aandacht aan zijn gaan besteden dan in de periode voor 2004.
Nog een paar verschillen: tegenwoordig laten meer scholen hun leerlingen al in groep 6 gebruikmaken van een rekenmachine, leraren zijn steeds meer gaan differentiëren in de rekenles, en bij bewerkingen kiezen leraren uit de bovenbouw steeds vaker voor cijferalgoritmen in plaats van de kolomsgewijze aanpak.
De onderzoekers vergeleken ook jongens en meisjes met elkaar. De rekenprestaties van jongens bleken net als in het vorige onderzoek op bijna alle punten hoger te zijn dan die van meisjes, hoewel de verschillen klein zijn.
Het peilingsonderzoek werd uitgevoerd in het voorjaar van 2011. Klik hier om het hele rapport te downloaden (PPON reeks 51).
26 april 2013
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven