Het RBB Müritz is een mbo met twee locaties en in totaal 1400 studenten. De school viel op vanwege haar zogenoemde SimLabs, simulaties van een realistische praktijksituatie, waarin studenten snel keuzes moeten maken die ze later in het echt ook zullen tegenkomen. Zo worden studenten verpleegkunde geconfronteerd met een patiënt, eigenlijk een simulator, bij wie de bloeddruk ineens wegvalt. Wat nu? Reanimeren of de dokter erbij halen? Vanaf een afstand bestuurt de leraar de ‘patiënt’. Alles wat de studenten doen wordt gefilmd en de opnamen worden achteraf uitgebreid met hen besproken. Daarmee is een SimLab een mooie tussenstap tussen het leren uit een boek en het risico van de praktijk.
Volgens de jury van de Schulpreis staan docenten op RBB Müritz over het algemeen niet voor de klas stof uit te leggen, maar fungeren ze eerder als leerbegeleiders. Ze differentiëren door de studenten zelfstandig of in groepjes aan opdrachten te laten werken. Een leraar biedt daar dan ondersteuning bij.
Toename van studierichtingen
Leidde tot meer samenwerking
De jury prijst ook de nadruk van de school op samenwerking, juist in moeilijke omstandigheden. In de jaren negentig nam het aantal studenten in de regio af en werden gespecialiseerde scholen gedwongen samen verder te gaan om te overleven. Een situatie die vergelijkbaar is met de krimp waarmee sommige scholen in Nederland worden geconfronteerd. Fusieschool RBB Müritz benutte het als een mooie kans. De school zag het aantal studierichtingen groeien, en liet daarom studenten van verschillende vakgebieden samenwerken in projecten, bijvoorbeeld bij het organiseren van een jaarlijkse beurs voor beroepenoriëntatie: studenten van de toerisme-opleiding voeren een doelgroepanalyse uit en verzinnen een slogan. Vervolgens geven zij de mediavormgevers de opdracht een poster en flyers te maken. En zo gaat het ook bij het neerzetten van stands en het verzorgen van catering. Ook ‘in het echte leven’ wordt continue samengewerkt, aldus schoolleider Birgit Köpnick in een interview naar aanleiding van de prijsuitreiking. Bedrijven werken samen met andere bedrijven aan wie ze taken uitbesteden.
Bij de mbo-school is ook een school voor volwassenenonderwijs aangesloten. Ook daar wordt volop geïnnoveerd. In plaats van wiskunde krijgen leerlingen er een module ‘Mijn eerste eigen appartement’. Daarin leren ze berekenen hoeveel blikken verf ze nodig hebben om een kamer te verven of rekenen ze hun vaste lasten uit. De stof krijgt betekenis en dat werkt motiverend volgens de jury.
Jurylid Wilhelm Windman roemt de goede sfeer op de school, en volgens hem is dat onder andere te danken aan een soort introductieweek die de school organiseert als studenten op het Müritz starten. In het project ‘Ankommen’ leren studenten elkaar kennen en kunnen er vriendschappen ontstaan.
De Duitse Schoolprijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt door twee private stichtingen, de Robert Bosch Stichting en Stichting Heidehof. De stichtingen hebben in het kader van deze prijs ook een platform ontwikkeld met gratis online workshops over onderwijsontwikkeling, bijvoorbeeld met het thema digitalisering of het vertellen van verhalen. Meer informatie over de prijs en de winnaars van 2022 is hier te vinden. |
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven