Interview

In de biotoop van Piet Korte

Tekst Stef Verhoeven
Gepubliceerd op 15-10-2014 Gewijzigd op 23-10-2016
Beeld Marike Knigge
Docent Piet Korte (60) komt welbeschouwd nog maar net kijken in onderwijsland. Pas op zijn vijftigste, na een heel leven als ondernemer in kantoormeubels en elektronische presentatiemiddelen, ontdekte hij een wereld waarin hij thuiskwam: het mbo.

Preciezer: het onderwijs 'in ondernemerschap' bij onder meer ROC Flevoland in Almere. Biotoop hoeft eigenlijk geen vraag te stellen, want Piet heeft een verhaal. Met een kop, een middenstuk en een eind. Al is dat gelukkig wel een open eind.

Rugzak
De Korte heeft geen vast lokaal op het ROC Flevoland, waar hij het grootste deel van zijn tijd lesgeeft. Daarnaast geeft hij les in Hilversum. We praten in een sobere spreekkamer in het enorme schoolgebouw in Almere. Sommige docenten hebben behoefte aan een eigen lokaal, maar Piet heeft genoeg aan zijn rugzak met ervaring en een zorgvuldig opgebouwde visie op het onderwijs in ondernemerschap. Dat is de biotoop die hij overal mee naartoe neemt.
'Bij ondernemerschap denken veel mensen aan de hard skills: een businessplan maken, marktverkenningen doen en bedrijfskundige rekensommen maken. Dat is allemaal leuk en goed, maar dat is slechts een klein deel van het verhaal. Een goed businessplan is helemaal geen garantie voor succes. Kijk naar mij. Ik ben niet mislukt als ondernemer, omdat ik geen plannen had. Ik heb als mens dingen over het hoofd gezien. Je moet eerst weten wie je bent en wat je wilt, voordat je een goed plan kunt maken. Voor mij is ondernemerschap: een ondernemende houding.

Maar ja: hoe leer je dat? Welke competenties zitten daaronder? Dat is mijn ontdekkingstocht geweest in de Master of Education in Amsterdam. Ik heb me letterlijk stukgelezen op dit onderwerp. En al die studies en rapporten richten zich vooral op output en outcome, maar het proces dat eraan vooraf gaat, is nergens goed beschreven. Dat is toch verbazingwekkend? Sterker nog: dat vind ik onacceptabel.
Wij geven in het mbo les aan kinderen van 16-17 jaar. Daar is ook hormonaal nogal wat mee aan de hand. Prioriteiten liggen niet bij school; hier en nu moet vreugde zijn. Als je dan aan de slag gaat met abstracte ondernemersplannen, dan sla je de plank volledig mis. Ondernemerschap ontwikkel je door met aandacht te kijken naar de competenties die leiden tot een ondernemende houding. Het gaat niet alleen om kennen en kunnen, maar ook om durven en willen.'

De zoektocht van Piet Korte heeft inmiddels geleid tot een stevig fundament voor het curriculum in ondernemen waarbij loopbaan en burgerschap hand in hand gaan. Hij schreef er een mooi essay over voor zijn master. In het kort: begin het curriculum met loopbaan-reflectiegesprekken om leerlingen hun eigen motieven en kwaliteiten te laten ontdekken. Bied in jaar twee een ondernemende leer- en werkomgeving in de vorm van stages en projectonderwijs. Pas in jaar drie staat de kennis en kunde van het ondernemerschap centraal, met businessplannen voor een eigen bedrijf.

Grotere wereld
'Mijn zoektocht is gigantisch geweest,' zegt Piet. 'En mijn thuisfront zal blij zijn als ik straks die studielast van twintig uur per week kwijt ben. Maar het heeft mijn wereld vergroot. De verbinding leggen tussen theorie en praktijk – dé grote vraag van het mbo – dat is me goed gelukt. Er ligt nu een theoretisch kader en een praktische gereedschapskist om een leerproces mee te organiseren.'
'Wat denk je? Is het een verhaal waard?' vraagt hij bescheiden. 'Ik schijn over zeven jaar met pensioen te moeten, maar ik ben nog lang niet klaar. Er is nog zoveel te ontdekken in dit vak.'

Samen met zijn dertien medestudenten van de Master of Education maakte Piet Korte een website rond Meester Aad die zo zijn eigen ideeën heeft om het mbo te verbeteren: meesteraad.nl.

Click here to revoke the Cookie consent