Als je een lesdoel hebt bepaald (bijvoorbeeld optellen tot 100), en hebt besloten welke didactiek je nodig hebt om dit lesdoel te bereiken is de volgende vraag of je die didactiek on- of offline gaat inzetten. Het klinkt misschien tegen intuïtief, maar in beginsel maakt het niet uit voor de kwaliteit van het leerproces of je iets on- of offline aanbiedt. Als je online bijvoorbeeld niet de mogelijkheden hebt om vragen van leerlingen te beantwoorden, dan werkt offline onderwijs beter. Maar andersom: als je leerlingen online oefenen met het optellen tot 100 en ze krijgen automatische feedback, dan werkt dat beter dan offline oefenen in de klas: leerlingen krijgen direct feedback en kunnen meer oefenen. In bepaalde gevallen is een combinatie van online en offline didactische componenten, oftewel blended learning, ideaal. Ook gebruik van een online tool kan helpen om het leren effectiever te maken, of leerlingen nu on- of offline leren. Onderzoek laat zien dat het maken van oefentoetsen en het spreiden van leermomenten helpt om de stof voor de lange termijn te onthouden. Tegelijkertijd weten we dat leerlingen deze strategieën niet frequent inzetten wanneer ze thuis leren, bijvoorbeeld ter voorbereiding op een toets. Nu hebben we een online tool gemaakt, ondersteund door een Comenius Teaching Fellowship(3), die voor een leerling automatisch een schema van formatieve toetsing geneert. In dat schema worden de formatieve toetsen gespreid in de tijd en wordt rekening gehouden met de tijd tussen de eerste aanbieding van de stof en het moment dat de stof summatief wordt getoetst. Stel bijvoorbeeld dat een leerling op maandag instructie heeft gehad over optellen tot 100 en over drie weken een toets volgt, dan genereert de tool een schema waarin de leerling drie keer in de tussentijd gevraagd wordt online een formatieve toets te maken. De tijd tussen de instructie, oefeningen en de toets is dan geoptimaliseerd, zodat de stof voor de lange termijn wordt onthouden.
Ons onderzoek naar de tool, uitgevoerd bij studenten in de master Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit, liet zien dat studenten die deze tool gebruikten, beter scoorden op de toets dan wanneer ze de tool niet gebruikten of wanneer ze de toetsen niet gespreid in de tijd maar kort na elkaar aangeboden kregen. De tool is daarmee een voorbeeld van hoe online componenten in het onderwijs het leerproces kunnen stimuleren wanneer ze processen uitlokken die het leren ten goede komen.
Gino Camp werkt aan de Open Universiteit.
Verwijzingen
1 Zie www.wijzelessen.nu voor meer voorbeelden van didactische bouwstenen.
2 Zie Yeung, K. L., Carpenter, S. K., & Corral, D. (2021). A comprehensive review of educational technology on objective learning outcomes in academic contexts. Educational Psychology Review. https://doi.org/10.1007/s10648-020-09592-4
4 Zie www.ord2021.nl voor het programma en inschrijving.
Meer Didactief-artikelen lezen? Trakteer jezelf op een online abonnement voor slechts €24,50: maar liefst tien edities per jaar en toegang tot ons archief vanaf 2003.https://didactiefonline.nl/aanbieding
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven