Recensies

Leestips Karen Heij

Tekst Redactie
Gepubliceerd op 13-05-2021 Gewijzigd op 13-05-2021
Karen Heij geeft leestips. Didactief interviewde haar in mei, 2021 over de eindtoets, kansen(on)gelijkheid en hervormingen van ons onderwijssysteem. 


1.
Michel Foucault, Discipline, toezicht en straf (Historische Uitgeverij, 1989)
‘Dit boek heeft me echt de ogen geopend. Foucault legt haarfijn uit wat de functie is van examinering in de wereld, namelijk grip en controle uitoefenen. Vooral het hoofdstuk “De middelen voor een goede dressuur” heeft grote indruk gemaakt, omdat hij daarin laat zien dat het examen een ultieme vorm van disciplinering is. Door het vaststellen van individuele verschillen is het examen een methode om iedereen te kluisteren aan zijn specifieke kenmerken.’



2. Martha Nussbaum, Niet voor de winst. Waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft (Ambo/Anthos, 2011)
‘In dit boek verzet filosoof Nussbaum zich tegen de economische gedachten die ook het onderwijs domineren en pleit ze voor brede vorming van individuen in het kader van democratisch burgerschap.’



3. Piet de Rooy, Een geschiedenis van het onderwijs in Nederland (Wereldbibliotheek, 2018)
‘Aan de hand van de geschiedenis van zijn grootvader en vader loopt Piet de Rooy de belangrijkste ontwikkelingen van ons onderwijs in de afgelopen eeuw langs. Een mooie verbinding tussen historische feiten en een persoonlijk levensverhaal.’



 

Lees ook het interview met Karen Heij, dat verscheen in Didactief, mei 2021. 

Verder lezen

1 ‘De eindtoets is niet de grote gelijkmaker’

Click here to revoke the Cookie consent