Momenteel heeft bijna een kwart van de Nederlandse 15-jarigen moeite met eenvoudige teksten (PISA 2018/Pirls-onderzoek). Ze missen een gedegen leesbasis. Dit heeft gevolgen voor (kansen)gelijkheid en maatschappelijke cohesie. Er moet dus iets gebeuren. Maar hoe geef je meteen vanaf de start op de basisschool effectief leesonderwijs? Onderzoek geeft daar goede handvatten voor, van werken aan ontluikende geletterdheid tot en met tekstbegrip, leesmotivatie, leesstrategieën en thematisch leesonderwijs.
Leesonderzoekers Amos van Gelderen, Kees de Glopper en Roel van Steensel selecteerden 23 kernpublicaties uit de schatkamer van het (internationale) onderzoek. Onderwijsjournalist Bea Ros beschrijft in een aanstekelijke en heldere stijl de inzichten over wat lezen is, wat je ervoor nodig hebt, hoe je het onderwijst en wat het brengt. Leraren geven tips hoe zij deze wetenschappelijke inzichten toepassen in hun klaslokaal. Ieder hoofdstuk bevat bovendien een lijst take-aways, een tip voor een jeugdboek en een online dossier met verder lezen bronnen. Kees de Glopper geeft op 24 maart 2021 een gratis webinar over het boek op een gratis online congres ter gelegenheid van ons 50-jarig jubileum. Meld je aan bij [email protected]!
De gratis digitale versie van ‘Leer ze lezen, praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs’ is op 27 januari gelanceerd op onze website. Lees je het boek liever op papier? Je kunt het tot en met 27 januari hier bestellen met 50% korting!
‘Leer ze lezen, praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs’ is gemaakt in coproductie met acht schoolbesturen, een hogeschool en de PO-Raad. Meer informatie of recensie-exemplaren: [email protected] , T 0620612070.
Tijdens de lancering van Leer ze lezen hield een van de auteurs, Kees de Glopper, een korte presentatie. Kijk gerust nog eens mee: |
1 Op de schouders van reuzen
2 Werk maken van gelijke kansen
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven