Enkele internationale vo-scholen in Nederland zijn bezig onderzoekend leren in te voeren en leraren te professionaliseren in de bijbehorende didactiek. In dit project hebben drie docent-onderzoekers elk op hun eigen school gekeken hoe dit gebeurde. Leraren namen onder meer deel aan workshops en trainingen, bereidden samen lessen voor en observeerden eigen en andermans lessen. Ze voelen zich daardoor een jaar later deskundiger en bekwamer, maar zien hun lespraktijk nog niet echt veranderd. Mogelijk omdat ze, gewapend met meer kennis, kritischer zijn. Opvallend is verder dat ook leraren die niet deelnamen kennisgroei melden, bijvoorbeeld doordat ze met collega’s ervaringen uitwisselden (informeel leren).
Zowel formeel als informeel leren werpt vruchten af, zeker als een aanpak schoolbreed wordt ingevoerd. Het is dan ook aan te raden om leraren zelf te laten kiezen aan welke activiteiten ze wel en niet deelnemen en hen zelf het professionaliseringsproces te laten leiden (bottom-up). Maar als schoolleiding moet je dit proces wel bewaken en ondersteunen (top-down). De leraren hebben ruimte nodig om te groeien in hun nieuwe rol, problemen tijdig te leren signaleren en tot een gedeelde visie te komen met collega’s.
Mayke Vereijken e.a., Delen van kennis: samen professionaliseren rond inquiry-based teaching op internationale scholen. Het Sharing Knowledge Project. ICLON/Universiteit Leiden/Universiteit van Amsterdam, 2018 (eindrapport, NRO-projectnummer 405-15-813).
Dit artikel verscheen in Didactief, april 2020.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven