Er ligt nu een standaard onderwijskundig rapport dat alle scholen kunnen gebruiken en dat alle benodigde informatie bevat. De belangrijkste onderdelen zijn persoons- en achtergrondkenmerken (bijvoorbeeld onderwijservaring in het buitenland), leervorderingen, niet-cognitieve gegevens (zoals omgang met medeleerlingen en contacten met ouders), benodigde dan wel gewenste zorg en begeleiding, en concrete aanwijzingen van de leverende school.
Zorg voor warme overdracht tussen eerste opvangonderwijs en regulier onderwijs. De kans om toelichting op het onderwijskundig rapport te geven en te vragen is heel belangrijk.
Dat is niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld omdat nog onbekend is naar welke school een kind gaat. Het rapport meegeven aan de ouders is niet altijd een garantie dat de nieuwe school het daadwerkelijk ontvangt. Denk dan aan samenwerking met de leerplichtambtenaar of organisaties als de Stichting voor Vluchtelingen en Nieuwkomers (VVN) of DUO.
Margot Oomens, Eelco van Aarsen & Debbie Kooij, Onderwijskundig rapport nieuwkomers. Oberon, 2012.
Te downloaden op www.kortlopendonderzoek.nl
Dit artikel verscheen in Didactief, januari/februari 2013.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven