Onderzoek

Kort & Goed: Nieuwkomers

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 28-01-2013 Gewijzigd op 22-09-2017
Kinderen die vanuit het buitenland naar Nederland komen, komen terecht in eerste opvangonderwijs. Vaak wisselen ze juist dat eerste jaar nogal eens van school en bovendien moeten ze later doorstromen naar regulier onderwijs. Daarom vroeg het landelijk steunpunt voor het onderwijs aan nieuwkomers (Lowan-PO) om een standaard voor een goed onderwijskundig rapport te ontwikkelen.

Het resultaat

Er ligt nu een standaard onderwijskundig rapport dat alle scholen kunnen gebruiken en dat alle benodigde informatie bevat. De belangrijkste onderdelen zijn persoons- en achtergrondkenmerken (bijvoorbeeld onderwijservaring in het buitenland), leervorderingen, niet-cognitieve gegevens (zoals omgang met medeleerlingen en contacten met ouders), benodigde dan wel gewenste zorg en begeleiding, en concrete aanwijzingen van de leverende school.

Tips voor scholen

Zorg voor warme overdracht tussen eerste opvangonderwijs en regulier onderwijs. De kans om toelichting op het onderwijskundig rapport te geven en te vragen is heel belangrijk.

Dat is niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld omdat nog onbekend is naar welke school een kind gaat. Het rapport meegeven aan de ouders is niet altijd een garantie dat de nieuwe school het daadwerkelijk ontvangt. Denk dan aan samenwerking met de leerplichtambtenaar of organisaties als de Stichting voor Vluchtelingen en Nieuwkomers (VVN) of DUO.

Margot Oomens, Eelco van Aarsen & Debbie Kooij, Onderwijskundig rapport nieuwkomers. Oberon, 2012.

Te downloaden op www.kortlopendonderzoek.nl


Dit artikel verscheen in Didactief, januari/februari 2013.

Click here to revoke the Cookie consent