Onderzoek

Kort & Goed: digitale prentenboeken

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 10-06-2015 Gewijzigd op 21-10-2016
Zsofia Takacs deed promotieonderzoek naar de verschillen tussen digitale en papieren prentenboeken en ontdekte dat kinderen de eerste vaak beter begrijpen.

De vraag

Kun je jonge kinderen beter een digitaal prentenboek of een fysiek boek in handen geven? Takacs deed voor haar promotieonderzoek een meta-analyse van 43 studies en een experiment.

De bevindingen

Het prentenboek van papier legt het af tegen de digitale variant. Kinderen begrijpen het verhaal in het laatste geval beter. Vooral taalzwakke kinderen vinden steun bij bewegende illustraties, muziek en geluidseffecten. Die trekken hun aandacht naar delen van de afbeelding die belangrijk zijn om het verhaal goed te begrijpen. Bovendien leren kinderen van voorleesapps meer nieuwe woorden. Maar let op: interactieve spelletjes halen kinderen uit het verhaal en uit hun concentratie. Ze verwisselen hun leeshouding dan voor een speelhouding.

Tips voor leerkrachten

Let bij het aanschaffen of gebruiken van voorleesapps op of er niet te veel afleidende toeters en bellen aan zitten. De geluiden, muziek en bewegende extraatjes moeten echt in dienst van beter verhaalbegrip staan en kinderen beter bij de les (verhaal) houden. Is dat het geval, dan is een voorleesapp of digitaal prentenboek een uitstekende stand-in voor een voorlezende volwassene.

Zsofia Takacs, On-Screen Children's Stories: The Good, the Bad and the Ugly. Proefschrift Universiteit Leiden, 2015. 

Dit artikel is verschenen in de rubriek Onderzoek Kort van Didactief (juni 2015).

 

Click here to revoke the Cookie consent