Onderzoek

Kort & Goed: Afvallers bij MOOCs

Tekst Maartje Henderikx
Gepubliceerd op 01-10-2019 Gewijzigd op 06-02-2020
Hoe komt het dat veel deelnemers van Massive Open Online Courses (MOOCs) de eindstreep niet halen?

De bevindingen

Een MOOC is een online cursus die je op elk moment en overal kunt doen. Dat is handig, maar er zijn doorgaans toch nogal wat afvallers. Soms heeft dat met de instructeur of inhoud van de MOOC te maken, maar meestal met de deelnemer zelf, zoals motivatie, algemene en technische vaardigheden en gebrek aan tijd door werk- en familieverplichtingen. Meestal past de cursist zijn persoonlijke leerdoelen aan, maar sommigen stoppen er helemaal mee. Verder vinden deelnemers met een lager opleidingsniveau een MOOC vaker moeilijk. En wie meer ervaring heeft met online leren, zal eerder zo’n cursus volgen en voltooien.



Tips voor deelnemers en aanbieders

Neem de tijd om je te oriënteren en een MOOC te kiezen die het beste bij jouw behoefte aan kennis en je opleidingsniveau past. Schrijf je leerdoelen op: ze herinneren je er tijdens de cursus aan waar je naartoe werkt. Bepaal ook van tevoren hoeveel tijd je erin wilt en kunt steken. Hoe bewuster je daarmee bezig bent, hoe beter je bent voorbereid op obstakels en hoe groter de kans op succes. Zorg als aanbieder van een MOOC voor heldere informatie over niveau, inhoud en benodigde tijdsinvestering. Bouw ondersteuning voor de deelnemers in, bijvoorbeeld gepersonaliseerde dashboards met handige informatie en hulpmiddelen.

Maartje Henderikx, Mind the Gap: Unravelling Learner Success and Behaviour in Massive Open Online Courses. Proefschrift Open Universiteit, 2019.

Dit artikel verscheen in Didactief, oktober 2019.

Verder lezen

1 MOOC: meer dan een papiertje

Click here to revoke the Cookie consent