Onderzoek

Kort & Goed: excellente rekenaars

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 22-01-2014 Gewijzigd op 24-10-2016
Annemieke Smale-Jacobse en Rob Hoekstra, Uitdaging en keuzevrijheid voor excellente rekenaars in het basisonderwijs. Groningen, GION, 2013. Te downloaden op www.kortlopendonderzoek.nl

de vraag

Hoe kun je leerlingen uit groep 5 die een kei in rekenen zijn, verder uitdagen?

De bevindingen

Veel rekenmethodes bevatten wel extra oefenstof, maar deze stof heeft excellente leerlingen te weinig nieuws te bieden. Ze doen hetzelfde kunstje nog eens. De onderzoekers schotelden leerlingen problemen voor waar ze echt hun tanden in moesten zetten. Ze gingen daardoor niet alleen beter rekenen, ze werden ook gemotiveerder: 'Erg leuk, omdat het soms moeilijk is.'

Tips voor scholen

Wees alert op slimme rekenaars. Zorg dat ze zich niet gaan vervelen in de les en daardoor minder gemotiveerd raken. Bied hen opgaven aan die om een nieuwe aanpak vragen, zodat ze moeten (mogen) nadenken. Bijvoorbeeld opgaven waarbij ze eerst zelf moeten ontdekken welke rekenbewerking ze moeten doen om het vraagstuk op te lossen. Laat hen zelfstandig werken, maar geef wel feedback.

Dit artikel is verschenen in de rubriek Onderzoek Kort van Didcatief (januari-februari 2014).

Click here to revoke the Cookie consent