De inzichten
Op basis van een literatuurstudie maakten de onderzoekers een handreiking waarin ze opsommen wat effectief afstandsonderwijs is (zie tips hieronder) en wat de risico’s zijn, zoals natuurlijk leerachterstanden. Zo liepen in de eerste lockdown po-leerlingen gemiddeld zes tot acht weken achterstand op. Daarnaast is louter online onderwijs een aanslag op het welbevinden en de motivatie van leerlingen. Vooral voor degenen die toch al minder goed in hun vel zaten, groeit het risico op sociaal isolement, eenzaamheid en onveiligheid. Ten slotte vallen leerlingen sneller uit, bijvoorbeeld omdat ze onvoldoende digitale middelen hebben. Online onderwijs zet ook druk op leraren en praktisch onderwijs of stages komen minder goed uit de verf.
Tips voor scholen
De risico’s zijn deels te ondervangen met interactieve online lessen, heldere opdrachten en gerichte feedback. Houd leerlingen ook buiten de lessen actief. Bijvoorbeeld met instructievideo’s, die kunnen ze op elk moment en zo vaak ze willen bekijken. Organiseer actief interactie tussen leerlingen onderling en met de leraar, bijvoorbeeld via videobellen, chatten, peer tutoring en groepsopdrachten via Google Drive of Wikiwijs. Maak duidelijk hoe en wanneer ze jouw hulp kunnen inroepen. Met quizjes, zoals Kahoot, Quizlet, Nearpod en LessenUp, kun je oefenen met de stof stimuleren. De handreiking bevat nog meer tips, ook voor schoolleiders.
Deze Kort&Goed verscheen in Didactief, maart 2021
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven