Onderzoek

ICT: meer dan alleen de 'tool'

Tekst Noortje Janssen
Gepubliceerd op 30-05-2016 Gewijzigd op 15-11-2016
Beeld Human Touch Photography
Om aanstaande leraren voor te bereiden op het maken van lessen met ict is het belangrijk ze te ondersteunen door ict, vakinhoudelijke en didactische informatie samengevoegd aan te bieden.

Hoe gebruik je ict verantwoord in je lessen en zorg je dat het meer dan simpelweg een ‘tool’ wordt? Het is zinvol om dat studenten op lerarenopleidingen alvast bij te brengen.

In een recent onderzoek van de Universiteit Twente hebben we twee vormen van vakinhoudelijke en didactische ondersteuning vergeleken. We lieten 54 leraren in opleiding een biologieles ontwerpen met modelleersoftware. Ze maakten eerst kennis met de software en gingen vervolgens aan de slag met het maken van een lesplan. Eén groep kreeg hierbij de vakinhoudelijke en didactische informatie apart aangeboden; bij de andere groep was deze informatie samengevoegd.
De groep die de samengevoegde informatie kreeg, maakte betere lesplannen met meer vakinhoudelijk-didactische verantwoordingen dan de andere groep. Maar beide groepen bleven moeite houden om ict goed met de vakinhoud en didactiek te combineren. Het samengevoegd aanbieden bleek onvoldoende om aanstaande leraren hierover te laten nadenken.

In een vervolgonderzoek – dat tijdens de ORD wordt gepresenteerd - hebben wij daarom gekeken of ondersteuning waarbij ict met vakinhoud en didactiek is samengevoegd, aanstaande leraren helpt om alle drie de elementen op een goede manier te combineren en toe te passen. De resultaten lieten zien dat studenten die deze ondersteuning gebruikten, meer verantwoordingen gaven waarbij ze ict, vakinhoud en didactiek combineerden. De samengevoegde informatie kan dus dienen als springplank om leraren in opleiding bewuster te maken van de drie-eenheid tussen ict, vakinhoud en didactiek. De kwaliteit van ict-gebruik in de lesplannen was overigens nog middelmatig: de leraren in opleiding hadden moeite met het benoemen van de meerwaarde van ict voor het leerproces van leerlingen. Er is vooral nog extra aandacht nodig voor hoe en waarom ICT in de les gebruikt kan worden.

Dit artikel verscheen in de rubriek Onderzoek Kort in Didactief, mei 2016.

Bronvermelding

1 N. Janssen & A.W. Lazonder, (in press). Supporting Pre-service Teachers in Designing Technology-Infused Lesson Plans. Journal of Computer Assisted Learning.

Click here to revoke the Cookie consent