'Gelukkig nieuw schooljaar!’ De ouders van de leerlingen van Thijs Groen moeten verrast hebben opgekeken toen ze de week voor het nieuwe schooljaar hun brievenbus openden. Een kaartje van de nieuwe mentor van hun kind, met daarop contactgegevens en een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek. Het hielp het ijs van de eerste ontmoeting later op school te breken, zegt Groen. ‘Ouders hielden enthousiast het kaartje omhoog, en beloofden uit zichzelf om me te mailen of bellen als dat nodig was.’
Groen is aardrijkskundedocent op vmbo-school de Meerwaarde in Barneveld, waar ook zijn neef en biologiedocent Niels Groen werkt. Beiden zijn mentor van een bovenbouwklas: Thijs leert zijn groep net kennen, Niels begeleidt zijn leerlingen voor het tweede jaar. Voor beiden geldt dat de eerste weken in het teken staan van het leggen van contact en opbouwen van een band, zowel met leerlingen als met ouders. De kennismakingsgesprekken, die zoveel mogelijk plaatsvinden vóórdat de lessen zijn gestart (dus in de voorbereidingsweek van de docenten), zijn daarin een cruciaal onderdeel van het schoolbeleid. Niels: ‘Zo begin je het jaar met een schone lei. Nieuw jaar, nieuwe kansen. Als je het later doet, heb je kans dat je in de eerste week al moet bellen omdat een leerling rottigheid heeft uitgehaald.’
In vijftien minuten bespreken ze samen met ouders en leerlingen het jaar dat voor hen ligt. Waar wil de leerling aan werken, wat heeft hij nodig van zijn ouders en van de leraren? Het gesprek is vooral géen afvinklijstje van gespreksonderwerpen, benadrukken de heren (al heeft de school wel een leidraad die indien nodig houvast biedt). Thijs: ‘Vaak loopt het gesprek vanzelf, en voel ik aan of ik die ene zijweg nou wel of niet moet nemen. Met Pietje praat je bijvoorbeeld vooral over hoe hij zich voelt in de groep, met Jantje over zijn ondersteuningsbehoefte.’ Informatie over het nieuwe schooljaar hoeven de heren niet te geven – die krijgen ouders aansluitend in een voorlichtingsronde.
Het is fijn als het gesprek gaandeweg gaat stromen en een beetje ‘los’ aanvoelt. Thijs: ‘Als het kan, probeer ik altijd wel een grapje te maken. Want humor verbindt. Maar dat moet je niet met iedereen doen, want dat kan voor een vreemd gezicht zorgen.’ Aftasten dus, al laten sommige ouders meteen al blijken waar ze voor in zijn. Thijs: ‘Ik belde laatst een vader, die meteen nadat ik me had voorgesteld tegen zijn kind riep: “Je mentor belt! Je hebt weer gespijbeld!” Terwijl het schooljaar nog niet was begonnen. Dan weet ik dat ik met hem wel een grapje kan maken.’
De kennismakingsgesprekken zorgen ook bij leerlingen voor meer vertrouwen, benadrukt Niels. ‘Ik had ooit een leerling bij wie het niet boterde tussen haar ouders en haar vriendje. Omdat ze wist dat ik haar ouders ook kende, durfde ze haar hart bij mij te luchten.’ Een stok-achter-de-deur is het daarnaast ook. ‘Je kunt in de lessen makkelijk refereren aan de afspraken die gemaakt zijn. Dan denken ze: o ja, mijn ouders weten er ook van, dus laat ik me er maar aan houden.’
De gesprekken kunnen wel enorm belastend zijn, benadrukken de heren. Er moet immers een hoop zo aan het begin van het schooljaar, en je moet ook nog flexibel meebewegen met de agenda van ouders. Soms kan het niet anders dan dat de docenten in de avonduren nog op school zitten. Niels: ‘Als ik dan thuiskom, tolt mijn hoofd nog van de gesprekken. En voor je dan in slaap valt…’ De volgende ochtend fris en fruitig voor de klas staan, lukt dan niet altijd. Toch zouden de heren de timing van de gesprekken niet anders willen. Thijs: ‘Alleen al omdat je het gedrag van je leerlingen direct beter gaat begrijpen. Dan denk ik, aha: dit zijn dus jouw ouders, nu begrijp ik meer wie jij bent. Neem bijvoorbeeld een leerling die erg van kletsen houdt. Als er dan een enthousiaste ouder binnenkomt die meteen honderduit vertelt, weet ik waar dat vandaan komt.'
1 Een goed gesprek is het halve werk
2 Ouders met roze bril
3 Ouders en de keuze voor VO
4 Ouders? Geen paniek!
5 Loopbaankeuze en ouders
6 Meer ouders helpen minder
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven