Interview

Heldere doelen en een sterke basis

Tekst Sanne Tromp
Gepubliceerd op 15-12-2022 Gewijzigd op 04-08-2023
Sanne Tromp over de kerndoelen en basisvaardigheden en wat je in de tussentijd aan het tweede kunt doen.

‘Het is gewoon heel veel wat er allemaal van ons verwacht wordt. Er wordt steeds meer gekeken naar de resultaten in taal en rekenen. Tegelijkertijd vind ik de zaakvakken ook heel belangrijk en doen we op school veel aan techniek en toneel. Maar ik wil ook tijd kunnen besteden aan wat er op het nieuws is. Want bijvoorbeeld de oorlog in Oekraïne houdt de kinderen ook bezig.’

Ik spreek een leerkracht van een basisschool uit Dordrecht. De opdracht is breed, haar klas is groot, en de school heeft nog 0,8 fte vacature uitstaan.

Er zijn zorgen over de resultaten op het gebied van basisvaardigheden en we zijn in Nederland ook bezig om kerndoelen aan te passen. Het kan overweldigend lijken, wat er allemaal moet gebeuren.

‘Als het doel niet
helder is, kun je ook
niet goed mikken’

Toch is het belangrijk dat we werken aan heldere doelen en een sterke basis. De huidige kerndoelen zijn bijvoorbeeld tamelijk breed en vaag. Hoe beslis je dan wat je veel en wat je weinig aandacht geeft in de klas? Als het doel niet helder is, kun je ook niet goed mikken.

Leraren en experts actualiseren op dit moment de kerndoelen voor Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Met deze doelen willen we ervoor zorgen dat we de opdracht voor het onderwijs verhelderen. In deze special lees je hoe SLO dat samen met het onderwijsveld aanpakt.

Het duurt nog even voordat de nieuwe kerndoelen klaar zijn. Wat kun je in de tussentijd doen aan de basisvaardigheden van je leerlingen? Het eerste is om goed in kaart te brengen wat goed gaat op dat gebied en wat aandacht nodig heeft. Om leraren daarbij te helpen, ontwikkelt SLO een platform met praktische handreikingen en hulpmiddelen.  

Zeker als het druk is – en noem eens een week dat het niet druk is op school – is het belangrijk om te weten ‘wat moet en wat mag’. Heldere doelen helpen om te prioriteren. En wie weet, zie je dan opeens een slimme combinatie mogelijk tussen techniek en toneel, of de zaakvakken en rekenen/taal. Is de collega uit Dordrecht ook mee geholpen!

Sanne Tromp is directeur kennis en innovatie bij SLO.

 

Dit voorwoord verscheen in de SLO-special van Didactief, december 2022.

Verder lezen

1 Special: de basis op orde

Click here to revoke the Cookie consent