De Universiteit Utrecht doet onderzoek naar de mate waarin leerlingen hun eigen begrip in kunnen schatten, een belangrijk onderdeel van het ‘leren leren’. Ook onderzoeken we de inschattingen die leerkrachten maken over het begrip van hun leerlingen, een noodzakelijke voorwaarde om goed te kunnen differentiëren in de klas. We onderzoeken dit binnen het domein rekenen. Hiervoor zijn we opzoek naar groep 6 leerkrachten die met hun klas deel willen nemen.
Wanneer vindt het plaats en hoe lang duurt het: Het onderzoek vindt plaats in februari of maart 2019. We komen twee keer ongeveer 45 minuten langs in de klas en dan maken de leerlingen taken en vullen de leerkrachten vragenlijsten in. Sommige leerkrachten hebben buiten schooltijd nog wat tijd nodig, maar dit duurt nooit langer dan nog eenmaal 45 minuten.
Wat levert het de leerkrachten op: Door middel van een terugkoppeling krijgen leerkrachten meer inzicht in hun eigen inschattingsvaardigheden en in de regulatievaardigheden van hun leerlingen. Leerlingen vinden het ook leuk om mee te doen.
Geïnteresseerd of heb je nog vragen: Stuur voor meer informatie een mailtje naar [email protected].
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven