Erebos van de Oostenrijkse schrijfster Ursula Poznanski verbeeldt de aantrekkingskracht van gamen. Op de school van Nick raken steeds meer jongeren in de ban van het computerspel Erebos. Het spel is nergens te koop, je moet uitgenodigd worden om mee te spelen. Eindelijk krijgt Nick een kopie in handen. Hij merkt al snel hoe uitdagend en verslavend Erebos is. Als de elf Sarius onderneemt hij in deze virtuele wereld de ene queeste na de andere. Zijn alledaagse leven zakt steeds verder weg, Nick voelt zich steeds meer Sarius. Ook op andere manieren dringt het spel zijn leven binnen. Om op een hoger level te komen moet Nick opdrachten in de werkelijkheid doen. Hij voert ze zonder nadenken uit. Totdat hij de opdracht krijgt om iemand te vermoorden. Hij weigert en dan is het voor hem meteen game over. Als dan ook nog eens zijn beste vriend Jamie een verdacht ongeluk krijgt, besluit Nick uit te gaan zoeken wie er eigenlijk achter Erebos zit. Erebos is een spannend verhaal dat knap in elkaar zit. Doordat grote delen zijn beschreven vanuit het perspectief van Sarius, die denkt en voelt en pijn lijdt, wordt extra duidelijk hoe zeer Nick opgaat in zijn character en haast letterlijk een second life leidt. Gamers komen zichzelf op deze manier tegen in dit boek, niet-gamers beginnen te begrijpen hoe aanlokkelijk het is achter een tweede persoonlijkheid te kruipen. Op nog een tweede manier gaan gamen en lezen een verband aan. Wat is het verschil tussen opgaan in een verhaalpersonage en opgaan in een gamecharacter? Waar is het verschil in het ervaren van fantasie en werkelijkheid? Niet het toch wat brave en voorspelbare einde van de roman, maar juist deze vragen maken Erebos tot een interessante leeservaring.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven