Nieuws

Faits divers: Spelend leren

Tekst Paulien de Jong
Gepubliceerd op 23-03-2020 Gewijzigd op 23-03-2020
Beeld Shutterstock
Feitjes en weetjes over LEGO en Duplo.

Spelend leren: de 5 kenmerken

Betekenisvol -  Begrip uitdrukken en uitbreiden.

Sociale interactie - Wederzijds begrip en een sterke relatie.

Plezier - De kern van het spelen.

Actieve betrokkenheid - het vermogen om betrokken te blijven.

Herhaling - Herhaling, waarbij je iedere keer toch net iets anders doet, leidt tot meer inzicht en tot leren.

 

Olympische (robot) Spelen

De jaarlijkse World Robot Olympiad (WRO) is weer begonnen. Tijdens deze robotica competitie voor kinderen tussen de 5 en 25 jaar strijden teams tegen elkaar met robots van LEGO Mindstorms of Spike Prime. De competitie is sinds 2004 actief in meer dan 75 landen wereldwijd. Nederland doet sinds 2018 mee. Ook deelnemen met je leerlingen? Kijk hier voor meer informatie.
 

 

“Rather than pushing children to think like adults, we might do better to remember that they are great learners and to try harder to be more like them” 

- Seymour Papert (1928-2016) LEGO Professor of Learning Research MIT Media Lab

 

Wist je dat …


• Het woordje ‘LEGO’ is afgeleid van het Deense ‘leg godt’, wat letterlijk ‘speel goed’ betekent?
• LEGO startte als meubelmakerij? De grote bedenker van LEGO, Ole Kirk Christiansen, was namelijk oorspronkelijk timmerman. Toen in 1932 werd begonnen met houten speelgoed werd de naam LEGO gebruikt.
• Het LEGO-steentje een wiskundige achtergrond heeft? De eenheid is ‘u’.
1u=1,6mm. Dat is precies de hoogte van een nopje. Alle andere maten
(de hoogte, breedte en dikte van de lego stenen) zijn daar een veelvoud
van. Zo is een normale LEGO steen 6u hoog, 10u breed en 5u diep.

 

 

Snel aan de slag met je klas

Met maar zes LEGO of Duplo stenen kun je ervaren hoe leren en werken met hart, hoofd
en handen werkt. In het werkboekje van de LEGO Foundation staan hands-on oefeningen die je leerlingen laten rekenen, communiceren, vragen stellen, verhalen maken en creativiteit gebruiken. 

 

FIRST LEGO League op 3 niveaus

FIRST LEGO League is een educatief programma voor jongeren van negen tot en met veertien jaar. Wereldwijd worden leerlingen met opdrachten uitgedaagd om de maatschappelijke rol van Wetenschap & Techniek te onderzoeken. Er zijn drie niveaus:

1. FIRST LEGO League Junior Discovery Edition: gericht op kleuters en de teams Werken met Duplo. Ze gebruiken geen robotica en er zijn geen echte wedstrijden. Het project vindt vooral binnen school plaats. Focus op leren samenwerken aan een onderzoeks-/ontwerpproject en wetenschap en techniek in het jaarlijkse thema.

2. FIRST LEGO League Junior: gericht op de middenbouw. Met behulp van LEGO Education WeDo 2.0 (eenvoudige robotica) richten de teams zich op het maken van een ontwerp en het doen van onderzoek binnen het jaarlijkse W&T thema.

3. FIRST LEGO League: kinderen in de leeftijd van negen tot en met veertien jaar nemen in teams van maximaal tien leerlingen deel aan de officiële wedstrijden. Deze worden regionaal, nationaal en internationaal georganiseerd. De wedstrijd bestaat uit vier onderdelen. Het ontwerpen van een robot met LEGO Mindstorms Education EV3 of het
aankomende LEGO Education Spike Prime die op een wedstrijdtafel met missies zoveel mogelijk punten kan behalen. Daarnaast zijn er drie jury onderdelen: Core Values, Robot(techniek) en ‘Onderzoek en Presentatie’.

 

“Do not keep children to their studies by compulsion but by play”

- Plato

 

Cijfers

De LEGO fabriek in Denemarken produceert meer dan 20 miljard blokjes per jaar. 

LEGO producten worden verkocht in meer dan 140 landen.

18 op de miljoen LEGO blokjes worden afgekeurd.

De nauwkeurigheid van de machines is 0,002 millimeter en dat is ook belangrijk om alle LEGO passend te maken.

Een LEGO blokje is zó sterk dat het 400.000 andere LEGO blokjes kan dragen.

Gemiddeld heeft iedere persoon op de aarde 102 LEGO stenen.

Je moet een toren van 40 miljard LEGO stenen bouwen om de maan te bereiken.

Met productieafval zijn meer dan 75 miljoen LEGO 2×4 stenen geproduceerd.

 

Duplo als tweede taal

Leerlingen in de klas met Nederlands als tweede taal?
Door activiteiten rondom woordenschat en mondelinge taalontwikkeling en veel talige spellen te spelen leren kinderen spelenderwijs de Nederlandse begrippen. LEGO Education
StoryTales biedt ondersteuning. Het moedigt kinderen van groep 1 tot 3 aan om zelf originele
verhalen te bedenken.

 

Dit artikel verscheen in de special Spelend leren bij Didactief, januari-februari 2020. Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van LEGO Education en Play Learn Challenge. 

Click here to revoke the Cookie consent