Interview

Drie vragen aan Hanneke Wentink

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 30-05-2015 Gewijzigd op 20-01-2017
Hanneke Wentink is dyslexie-expert, lector functionele geletterdheid in doorlopende leerlijnen aan Hogeschool Edith Stein en senior adviseur bij Expertis.

Hanneke WentinkWat is dyslexie?

Dyslexie is een specifieke lees- en/of spellingstoornis met een neurobiologische basis. In Twente kunnen kinderen die ondanks goed onderwijs en intensieve leesbegeleiding 3 keer achter elkaar een E-score halen op de Drie-Minuten-Toets voor technisch lezen of 3 keer achter elkaar een E-score op de spellingtoets én 3 keer een D-score voor technisch lezen worden aangemeld bij het Dyslexie Centrum Twente voor dyslexieonderzoek . Ook scholen die denken ‘Dat is niet nodig, want we hebben alles in huis om het kind te helpen’, raad ik aan om een leerling door te verwijzen voor een officiële diagnose. Zo’n onderzoek wordt door de zorgverzekeraar vergoed tot ze 13 jaar oud zijn. Als ze naar de middelbare school gaan en daar hulp nodig blijkt, hebben ze die diagnose nodig om een vergoeding te krijgen in de basisverzekering.

Heeft iedereen recht op een dyslexie-onderzoek?

Nee, wil een leerling voor een onderzoek in aanmerking komen, dan moet de basisschool aantonen dat het protocol leerproblemen en dyslexie is gevolgd en onderbouwen waarom er mogelijk sprake is van dyslexie. Het credo is dus: er vroeg bij zijn, de ontwikkeling van leerlingen goed volgen en toetsen, bij achterstand direct ingrijpen en bij onvoldoende vooruitgang bij lezen en/of spelling, aanmelden voor diagnostiek.

Veel hangt dus af van het schoolbeleid?

Alles staat of valt met schoolbeleid. Een school met dyslexiebeleid heeft ook nagedacht over de afstemming tussen de verschillende partijen (school, ouders, leerling en externe behandelaar) om een goede behandeling van dyslectische leerlingen mogelijk te maken. Afstemming is cruciaal. De belangrijkste onderdelen van dyslexiebeleid? Veel aandacht in de kleutergroepen voor beginnende geletterdheid en direct ondersteuning voor leerlingen in begin groep 3 die tot dan toe weinig interesse hebben getoond voor lees- en activiteiten of op dit gebied weinig vooruitgang hebben geboekt. Dan natuurlijk goede ondersteuning vanaf groep 3 aansluitend op de groepslessen. Ook het bieden van ict-hulpmiddelen vanaf groep 5 aan leerlingen die nog steeds moeite hebben met technisch lezen en spelling, hoort erbij om begrijpend lezen en stellen mogelijk te maken. En het zou bijvoorbeeld beleid moeten zijn – en geen individuele beslissing – dat een leerkracht een begrijpendleestoets aan dyslectische kinderen voorleest. En dat hij kinderen in groep 7 al stimuleert een dyslexievriendelijke middelbare school te zoeken. Zodat ze niet in de brugklas opeens moeten overstappen van Sprint Plus op Kurzweil om maar eens iets te noemen.

Voor meer informatie zie http://www.dctwente.nl/watisdyslexie.html of neem contact op met Hanneke Wentink, [email protected]

Dit artikel is onderdeel van de special 'Excellent' (mei 2012), medegefinancierd door Expertis.

Verder lezen

1 Excellent

Click here to revoke the Cookie consent