Onderzoek

Digitale geletterdheid

Tekst Barneveld
Gepubliceerd op 12-02-2013 Gewijzigd op 21-10-2016
Whatsappen en facebooken kunnen ze als de besten, maar wat weten middelbare scholieren eigenlijk over de risico’s en beperkingen van digitale communicatie? Niet genoeg, concludeert een commissie van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

In een adviesrapport aan het ministerie van OCW pleit de commissie daarom voor een radicale vernieuwing van het informaticaonderwijs op havo en vwo. Een verplicht vak Informatie & Communicatie in de onderbouw moet leerlingen voortaan opleiden tot digitaal geletterde burgers, en in de bovenbouw moet het keuzevak informatica vooral laten zien hoe je ict kunt toepassen bij andere vakken. Het is hoog tijd voor verandering, stelt de commissie: terwijl de ict zich razendsnel ontwikkelt, is het vak informatica sinds 1995 nauwelijks aangepast. Bovendien bieden steeds minder scholen het vak aan, omdat er te weinig nieuwe informaticadocenten bij komen. Daarom roept de commissie hbo en universiteiten op meer aandacht te besteden aan het opleiden van deskundige informaticadocenten.

 

Click here to revoke the Cookie consent