Interview

Colin Hegarty: Wiskunde met gevoel

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 29-04-2016 Gewijzigd op 05-01-2018
Iedereen kan wiskunde leren, stelt de Londense wiskundeleraar Colin Hegarty. En dankzij zijn aanpak en zijn website Hegarty Maths lukt dat steeds meer mensen. Hij was een van de tien genomineerden voor de Global Teacher Prize 2016.

'Maths used to be a sine of defeat. It just wouldn't add up... But now it's as easy as pie. Hegarty Maths has given me confidence in these.' Dit is een van de vele briefjes die Colin Hegarty ontvangt van gebruikers van zijn website.
Zijn online wiskunde-tutorials zijn in 2011 min of meer bij toeval ontstaan. Toen vertelde een leerling Hegarty dat hij vanwege de ziekte van zijn vader naar het buitenland moest en dat hij niet wist hoe hij nou zijn wiskunde op A-level kon doen. 'Ik ben op YouTube gaan kijken hoe je videofilmpjes online kunt zetten en ben toen maandenlang bezig geweest elke avond de lesstof voor hem in instructiefilmpjes te zetten.'
Inmiddels is er een website met zo'n 2000 video's en ruim zes miljoen pageviews. Onder de gebruikers zijn ook de nodige volwassenen die eindelijk ontdekken dat wiskunde minder eng en moeilijk is dan ze altijd dachten.

Love to learn
Hegarty kan zich erover opwinden dat in Engeland kinderen uit lagere sociale klassen slechter onderwijs krijgen dan leeftijdgenoten uit de betere kringen. Hij weet waar hij over praat. Hij groeide op als zoon van Ierse immigranten in een Londense eenkamerflat. 'Ik ben geboren in eenkamerflat. Die flat was kleiner dan mijn werkkamer in mijn huidige huis en daar woonden we dan met ons vieren. Arm of niet, mijn ouders benadrukten altijd het geschenk dat leven en liefde is. En als een na belangrijkste gaven ze me ook het geschenk van de love to learn. Met onderwijs krijg je een middel om je leven te veranderen en het verontrust me echt als kinderen die kans niet krijgen.'
Zijn missie als leraar is kinderen kansen geven, kinderen te helpen om 'changemaker in hun eigen leven te zijn'. En zijn missie als wiskundeleraar is om de angst voor wiskunde, die hij bij zoveel mensen ziet, weg te nemen. 'Wiskunde zou niet zo'n negatief imago moeten hebben. Echt, iedereen kan met voldoende tijd en aandacht wiskunde leren.'

Failure is fun
Hegarty geeft leerlingen in een nieuwe klas altijd dezelfde opdracht: schrijf me een brief. 'Ik vraag hen me te vertellen over henzelf, hun dromen voor de toekomst en wat hen zo bang maakt om bij mij in de klas te zitten. Dan kom ik de meest ongelofelijke dingen tegen. Stoere jongens die schrijven: vraag me asjeblieft niets, want it makes me sick to my stomach. Of leerlingen die doodsbang zijn om fouten te maken.'
Die angst om fouten te maken is de dood in de pot voor wiskunde. 'We zijn zo gefocust op goede antwoorden. Maar waar wiskunde om gaat is: hoe kom je tot het antwoord? En wat moet je doen om daar te komen?'
Hij vertelt zijn leerlingen dat 'slecht in wiskunde zijn' niet bestaat. Ergens goed in zijn is geen kwestie van aanleg, maar van hard werken en leren omgaan met fouten. 'Ik houd hen altijd voor: wat wij falen of fout noemen, is slechts een gevecht om iets onder de knie te leren. Dus roep ik: failure is fun, het is een gelegenheid om te leren.'

Flipped classroom
Toen Hegarty zijn video-tutorials eenmaal online had, liet hij de andere leerlingen ze ook gebruiken. 'In de klas durven veel leerlingen het niet te zeggen dat ze iets niet begrijpen, nu kunnen ze het thuis rustig nog eens beluisteren, zo vaak als ze willen.' Hij stapte over op een flipped classroom en besteedde de lestijd in de klas aan lastige struikelblokken én aan moeilijkere en leukere opgaven.
Omdat de video's op YouTube vrijelijk beschikbaar waren, gingen ook andere mensen in binnen- en buitenland ze gebruiken. Met het prijzengeld (15.000 pond) van de Let Teachers Shine Award zette Hegarty een website op - http://mathswebsite.com – met nog veel meer gratis te gebruiken video's.
Zo'n tweeduizend filmpjes, goed voor zes miljoen pageviews in tweehonderd landen. En toch droomde Hegarty verder. Hij wilde een online platform met alle wiskundestof van eind basisschool tot en met IGCSE (International General Certificate of Secondary Education). Om dat te verwezenlijken richtte Hegarty in zijn huis twee werkkamers in waar hij samen met zo'n twintig studenten bouwde aan de content voor een nieuwe website: hegartymaths.com. 'Alles wat je in wiskunde kunt leren, staat uitgelegd in die filmpjes. Bovendien hebben we 70.000 vragen bij de stof geschreven waarmee leerlingen zichzelf kunnen testen.' Twaalf maanden hebben ze eraan gewerkt – 'ik ben nog steeds verbaasd dat mijn vrouw me niet uit huis geschopt heeft' – en begin februari 2016 ging de website de lucht in.
Hebben we met deze website nog wiskundeleraren nodig? Hegarty, in 2015 National Teacher of the Year in Engeland en in 2016 een van de tien finalisten voor de Global Teacher Prize, reageert verontwaardigd: 'Technologie kan nooit de leraar vervangen! Alleen een leraar kan kinderen de love of learning geven.'

Tekst: Bea Ros, adjunct-hoofdredacteur en wetenschapsredacteur bij Didactief.

Gepubliceerd op 29 april 2016.

Verder lezen

1 Didactief in Dubai
2 Prestatiedruk in China
3 Onderwijs in het buitenland

Click here to revoke the Cookie consent