In China ervaren jongeren vaak veel druk om goed te presteren, vertelt ze. ‘Er is een hoge prestatiedruk vanuit school, maar ook vanuit ouders.’ In psychologielessen, een vast onderdeel van het curriculum op haar school, leert ze jongeren over emoties en hoe ze bijvoorbeeld met vrienden over hun gevoelens kunnen praten.
Gezichten kunnen hints geven van hoe iemand zich voelt, maar hoe complexer de emoties, hoe moeilijker je kunt raden wat er in iemand omgaat, legt ze uit. Bij tieners speelt ook nog eens mee dat ze beginnen te ontdekken hoe ze emoties verborgen kunnen houden. ‘Een tiener kan er heel gelukkig uitzien, maar het tegenovergestelde voelen.’
Boya geeft ook workshops aan ouders. Via rollenspellen en groepsopdrachten probeert ze ouders beter te laten begrijpen wat er mogelijk in hun kind omgaat. Kinderen die goed met hun emoties kunnen omgaan, zitten niet alleen beter in hun vel, maar leren ook beter.
Leraren lijken vaak wel snel te snappen hoe leerlingen zich voelen, zegt Boya, maar ze missen meestal de psychologische kennis. ‘Merk je dat je er niet genoeg van weet, lees je dan in of laat je adviseren door een expert.’ Een goede relatie met je leerlingen is een voorwaarde om de leerlingen iets te leren, benadrukt Boya (zie ook bijvoorbeeld Alles op een rij over… motiveren in het vo). ‘Leraren met empathie staan dicht bij de leerlingen, ze communiceren effectiever en kunnen leerlingen beter helpen om goed met prestatiedruk om te gaan.’
Het bezoek van Didactief aan de uitreiking van de Global Teacher Prize in Dubai werd mede mogelijk gemaakt door de Varkey Foundation.
1 Alles op een rij over... Motivatie in het vo
2 Global Teacher Prize
3 Didactief in Dubai
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven