Twee klassen met zeer moeilijk lerende kinderen zijn ingetrokken in het hart van de reguliere basisschool. Leraren delen een personeelskamer en overleggen veel met elkaar. Voor de leerlingen zijn tientallen gezamenlijke activiteiten opgezet. Ze fungeren als rolmodel voor elkaar (kinderen van De Kom zijn veel leerbaarder dan we vroeger dachten, aldus een teamlid) en leren letterlijk samen leven zoals ze dat buiten school ook zullen doen. Leraren leren veel van elkaar: hoe om te gaan met gedragsproblemen en leerlingen meer cognitief uit te dagen. De balans na vijf jaar? Een win-winsituatie die in krimpregio's en in het kader van passend onderwijs voor veel scholen een voorbeeld kan zijn.
In de categorie VO won het Porta Mosana College. Dit groene vmbo in Maastricht heeft een project ontwikkeld waarin leerlingen samen met gehandicapte leeftijdgenoten van een Tyltylschool en met psychiatrische patiënten vooraf voorbereide opdrachten uitvoeren. De gedachte is dat veel groene vmbo'ers uiteindelijk in de zorg terecht komen: het project valt dus niet alleen op vanwege maatschappelijke betrokkenheid, maar ook vanwege het beroepsperspectief.
De NOP (een bronzen olifant en 7000 euro voor iedere winnaar) van Stichting INOP werd uitgereikt door staatssecretaris Sander Dekker van OCW in de Nederlandse Defensie Academie in Breda. Didactief zat in de jury. Een reportage over De Laak/De Kom verschijnt in het septembernummer van Didactief. Genomineerde in de categorie VO Willem van Oranje College staat in het aprilnummer.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven