Onderzoek

Bridge International

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 10-11-2022 Gewijzigd op 08-12-2022
Bridge International Academies telt 800.000 studenten in vijf landen. De organisatie heeft een slechte naam in Nederland: geld verdienen met onderwijs, bah.

Maar in een nieuw rapport prijst Michael Kremer, winnaar van de Nobelprijs economie 2019, de onderwijsentrepreneur vanwege de grootste impact op toetsresultaten ooit. Uit zijn grootschalig onderzoek blijkt dat basisschoolleerlingen in Kenia in twee jaar Bridge bijna drie jaar leerwinst behaalden.

Kremer (universiteit van Chicago) en zijn onderzoeksgroep schrijven de resultaten toe aan de standaardisatie die Bridge toepast, van lesmateriaal en instructie tot aan de grootte van het klaslokaal. Tegenstanders spreken om die reden juist van een verwerpelijk McDonald’s fastfood-model: goedkope, nauwelijks opgeleide leraren geven gescripte lessen met een tablet in de hand. Kremer heeft een andere interpretatie: hij noemt de resultaten van het onderzoek zo opmerkelijk dat beleidsmakers serieus zouden moeten onderzoeken of ze misschien meer structuur en standaardisatie in hun publieke onderwijssystemen kunnen verwezenlijken. Immers, de Bridge-leraren waren jonger, minder ervaren en minder hoog opgeleid dan hun collega’s op openbare scholen, maar wisten toch goede resultaten te behalen.

 

Bridge International


Bridge is al jarenlang omstreden en staat bij velen te boek als een onderwijsentrepreneur.

Eline Geus van Didactief interviewde in 2016 Fred van Leeuwen, een Nederlandse leraar die met ‘zijn’ organisatie Education International maar liefst 32 miljoen leraren vertegenwoordigt.

Ze sprak onder andere met hem over Bridge International, een van de zogenoemde ‘pay as you learn-bedrijven’, zoals hij ze noemt.

‘In de armste landen is een gebrek aan onderwijs en deze ondernemers zien een gat in de markt en proberen de onderwijshonger in die landen te stillen.’ Hij noemt als voorbeeld Bridge International dat scholen is gestart in allerlei Afrikaanse landen. ´Bevoegde leraren zijn ingeruild voor goedkopere onbevoegde, het hele curriculum is gestandaardiseerd. Leraren krijgen dagelijks op hun tablet de tekst binnen die ze die dag moeten voorlezen aan de klas. En hoe ze dat moeten doen. Zo staat er in het script Veeg het bord schoon en Laat leerlingen de boeken sluiten. De scholen van Bridge International vragen relatief weinig schoolgeld maar het bedrijf heeft gewoon een winstoogmerk. In Oeganda zullen nu alle scholen van Bridge International gesloten worden.’

En denk niet dat dit soort bedrijven alleen in een ‘hongerige’ markt kansen krijgen, waarschuwt de secretaris generaal van EI. ‘Ook in Westerse landen zwerven gieren boven de onderwijsmarkt. Als scholen te weinig betaald worden en leraren onder druk staan, slaan ze toe. Als de overheid gaten laat vallen, dan zal de markt die invullen.’ (zie ook het artikel over Betaalde toetstrainingen op school in Didactief, november 2016).

Een jaar later, in 2017, uitte de SP in de Tweede Kamer kritiek uit op de Nederlandse regering die 1,4 miljoen euro stak in Bridge: Minister Ploumen van Ontwikkelingssamenwerkunv reageerde destijds zo: ‘Door de investering in Bridge draagt Nederland bij aan de creatie van duizenden banen (docenten) en het beschikbaar stellen van betaalbaar onderwijs voor gezinnen in lage- en middeninkomensgroepen. Particulier onderwijs met een sociale doelstelling speelt in op de realiteit in veel ontwikkelingslanden, waar de beschikbaarheid en kwaliteit van publiek onderwijs te wensen overlaat.’

Weer een jaar later werd Bridge in Oeganda veroordeeld door het Hooggerechtshof, omdat het zich niks zou aantrekken van nationale wet- en regelgeving.

 

Dit artikel verscheen in Didactief, november 2022.

Click here to revoke the Cookie consent