Artikelen

‘Bij elk gesprek begint een leerling gepassioneerd te vertellen’

Tekst SBB
Gepubliceerd op 24-05-2018 Gewijzigd op 24-05-2018
Locatiedirecteur Heleen van Baarsen over 'haar' HMC mbo vakschool voor hout, meubel en interieur.

Heleen van Baarsen

Is: Locatiedirecteur 
School: HMC mbo vakschool voor hout, meubel en interieur
Opleidingsrichtingen: meubelmaker, interieuradviseur, creatief vakman, verkoper wonen, timmerman, woning- of meubelstoffeerder en pianotechnicus.  
Aantal leerlingen: 3800
Aantal docenten: p.m. 300
Locaties: Amsterdam en Rotterdam

Het HMC (Hout- en Meubileringscollege) is sinds 1929 een zelfstandige mbo vakschool. De school leidt op voor beroepen in de richtingen interieur & wonen, meubel & hout en design & mode accessoires. In Rotterdam ligt zwaartepunt op wonen, in Amsterdam op meubel. 

‘We hebben een mooie mix aan studenten. De leeftijd varieert van vijftien tot achter in de twintig. Ook hun achtergronden zijn divers. We hebben hier klassen met vmbo basis, kader en TL-leerlingen. Die laatsten hebben nooit iets met hun handen gedaan, na de kerst kunnen ze schaven, beitelen en machineren. Er is een behoorlijke grote groep havisten en een aantal heeft een hbo afgerond. Ze zeggen: “daar heb ik leren denken, hier wil ik leren maken”. Voor die groepen hebben we het onderwijs aangepast; ze krijgen minder taal- en rekenonderwijs en meer praktijk- en digitale vakken. Op die manier blijft de verkorte opleiding ook voor hen aantrekkelijk. We willen ook nieuwe verkorte trajecten voor havisten gaan aanbieden. En programma’s ontwerpen voor leerlingen met een niet-Nederlandse achtergrond. Je ziet dat zij vaak vanuit cultureel bepaalde overwegingen niet kiezen voor opleidingen waarbij je met je handen werkt. We zijn nu bezig met nieuwe richtingen, die in het verlengde liggen van onze opleidingen, zoals computertekenen, calculatie, werkvoorbereiding. Zodat ook zij een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan de maakindustrie.
Onze studenten hebben veel digitale bagage, soms meer dan de meeste docenten. Drie jaar geleden zijn we daarom begonnen met de “Zomeracademie”. Docenten werden een week lang ondergedompeld in een bootcamp nieuwe technieken. Aanvankelijk dachten we dat niemand daar warm voor zou lopen, maar er was juist een overinschrijving. We hebben het drie keer georganiseerd. Sinds dit jaar worden docenten één avond per week bijgeschoold in het HMC-lab. Ze vinden dat ontzettend leuk en hun enthousiasme dragen ze over op de leerlingen. Hun rol is de laatste jaren ook veranderd. Vroeger deden ze alles voor. Nu coachen en begeleiden ze leerlingen veel meer.
Naast de stages, waarin leerlingen écht werk mogen maken, haalt de school levensechte opdrachten binnen, van echte opdrachtgevers. Hiervoor hebben we een projectbureau ingericht dat niet mag concurreren met de branche. Dit zijn doorgaans non-profit organisaties. Zo hebben leerlingen bijvoorbeeld een nieuwe inrichting voor een jeugdhonk verzorgd en meubels gemaakt voor een hospice. Ook maken we elk jaar interieurs voor gezinshuizen. En dat we een prima samenwerking hebben met roc, bewijst het feit dat twee leerlingen voor hun stage de werkkamer van de roc-directeur inrichten.
Wat maakt me trots? Als ik door de hal loop en werkstukken van leerlingen zie staan, de geluiden hoor van machines en houtbewerking, de initiatieven die mensen nemen. Er heerst de hele dag door zo’n bedrijvigheid in de school. Om vijf uur zijn ze nóg bezig. Bij elk gesprek dat ik aanga, begint een leerling gepassioneerd te vertellen waar hij mee bezig is.’ 

Dit artikel verscheen eerder in de special '60 x Specialistisch Vakmanschap', in Didactief, mei 2018. De special is gemaakt in opdracht en met een financiële bijdrage van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB).

 

Verder lezen

1 Een faalangstige goudsmid is uit den boze
2 Natuursteenbewerking: ‘Ik wil dat anderen mijn vak leren kennen’
3 Restauratie: ‘Ik wil mijn handen laten spreken’
4 Pianotechniek: ‘Een piano is nooit perfect’

Click here to revoke the Cookie consent