Onderzoek

Appen verbetert relatie met je leerlingen

Tekst Zina Burgers
Gepubliceerd op 28-05-2020 Gewijzigd op 28-05-2020
Beeld Wilbert van Woensel
Onderwijs op afstand of niet, steeds vaker hebben leraren via sociale media contact met leerlingen. Literatuuronderzoek geeft tips over wat je in het vo beter wel en niet kunt doen.

In de coronacrisis hebben leraren langdurig op afstand gecommuniceerd met hun leerlingen. Naast officiële lessen via Teams of de digitale leeromgeving zijn sociale media een veelgebruikt middel om contact te houden. Hoe doe je dat op een manier die bijdraagt aan de relatie tussen jou en je leerlingen? Uit een verkennend literatuuronderzoek van elf studies destilleerden we enkele tips voor het vo.
De eerste tip: benut de laagdrempeligheid. Via sociale media kun je informeel en daardoor soms wat makkelijker (emotionele) hulp bieden én vragen. Daarnaast helpen deze kanalen om vrijer, vriendelijker en comfortabeler met elkaar te communiceren, waardoor je elkaar beter leert kennen. Over het algemeen voelen leerlingen en leraren zich door de communicatie via sociale media meer verbonden en zijn ze daardoor ook tevredener over hun relatie.
Zorg wel dat je online communicatie niet te veel afwijkt van je gedrag in de klas. Als je op sociale media ineens veel informeler bent, loop je het risico dat leerlingen je ‘nep’ vinden.
Houd privé en werk gescheiden, want zowel leerlingen als leraren vinden het delen van veel persoonlijke informatie vaak ongepast. Zo lijkt chatten en schrijven op elkaars persoonlijke Facebookpagina de leerling-leraarrelatie niet ten goede te komen. Op Facebook kun je beter communiceren via discussiepagina’s: gebruikers hoeven elkaar dan niet toe te voegen als vriend en hebben dus geen toegang tot elkaars persoonlijke informatie. Het veelgebruikte WhatsApp kan ook handig zijn en geeft binnen de app minimale persoonlijke informatie over andere gebruikers. Er zijn aanwijzingen in de literatuur dat een-op-een- en groepsgesprekken een positieve leerling-docent relatie bevorderen.


Zina Burgers, Verband tussen leerling-docent relatie en social media communicatie in het voortgezet onderwijs. Bachelorscriptie pedagogische- en onderwijswetenschappen onder begeleiding van Sabine Severiens, Erasmus Universiteit Rotterdam, 2019.

 

 

Click here to revoke the Cookie consent