Meester Arjen van groep 4 is bezig met de taalles en vertelt de kinderen over woorden met een ‘n’ en een ‘k’ erin, de zogenoemde ‘plankwoorden’. Bij meester Arjen (47) moet ik altijd aan mijn eigen meesters van de lagere school denken. Met name aan meester Ton Lenssen. Al zeiden wij in de jaren zeventig ‘meneer’.
Meneer Lenssen was heel goed in stemmetjes. Hij las ons altijd voor uit Ja zuster, nee zuster en deed dat met verve. Hij zat dan ook bij een toneelvereniging. En hij had een jongere zus, die was leuk en blond. Maar ik dwaal af.
Bij meester Arjen is het ook vaak gezellig in de klas. Ik loop er graag naar binnen. Hij is wat directer dan zijn vrouwelijke collega’s. Of misschien is hij minder goed in het voor zich houden van zijn mening. ‘Ik flap er weleens wat uit. Ik probeer heel direct te zijn naar de kinderen. Het is belangrijk dat ze zich aan de regels houden, maar er moet ook tijd zijn voor een lolletje. We moeten niet zo betuttelend doen. Sommige mensen praten zelfs met volwassenen alleen maar kleuterachtig, daar heb ik een hekel aan.’
Arjen kan zich geen specifieke favoriete leraar herinneren van zijn eigen lagere school, De Bonkelaar in Amsterdam-Noord. Hij had er wel een prima tijd, maar zijn geheugen laat hem in de steek. Hij weet nog dat hij er later stage liep en dat het toen enorm tegenviel. ‘Het was er heel oubollig en ik mocht als stagiair niet eens in de personeelskamer komen.’
Sinds 1995 of 1996 (weer dat geheugen) geeft Arjen al les op de Alan Turingschool. Hij is degene die er het langst werkt. En hij vindt het heerlijk, vooral voorlezen. Zoals de GVR van Roald Dahl en De hele erge Ellie en nare Nellie van Rindert Kromhout. ‘Het is leuk om te zien als kinderen een diepere laag uit een boek begrijpen.’
Rare stemmetjes zoals mijn meneer Lenssen deed, doet meester Arjen niet. Maar aan de kinderen laten zien wat ‘planking’ is naar aanleiding van de plankwoorden, dat doet hij graag. En zo gaat met hem de hele klas op de vloer liggen en probeert zo stijf als een plank boven de grond te zweven.
Deze foto verscheen in Didactief, november 2018.
Bekijk hier alle blogs van deze fotodocumentaire.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven