Nieuws

50 jaar onderwijs in beeld (4)

Tekst Ankie Lok
Gepubliceerd op 24-06-2021 Gewijzigd op 07-09-2021
Bladerend door de Didactief-jaargangen word je als vanzelf die actualiteit weer ingetrokken.

Een goede cartoon heeft maar een kort leven. De illustratie moet het moment vangen, de maatschappelijke actualiteit, een sentiment binnen het werkveld of politieke wrijving. Bladerend door de Didactief-jaargangen word je als vanzelf die actualiteit weer ingetrokken. Zoveel decennia later ogen de illustraties soms best cryptisch; niet alle ophef van weleer doet nog een belletje rinkelen. Maar ook valt op hoeveel kwesties blijven resoneren in huidig onderzoek. Gelijke kansen en jongens versus meisjes (2, uit 1979), realistisch rekenen (4, 1992), kleinere klassen (6, een onderonsje tussen toenmalig OCW-minister Maria van der Hoeven met Financiën-collega Gerrit Zalm, 2005) en natuurlijk de vermeende wederopstanding van de middenschool sinds het recente advies van de Onderwijsraad (1). Het thema geaardheid waart ook nog steeds rond (5, 2009). ‘Zelden wordt aan het kind zelf gevraagd hoe het zich voelt,’ luidde een onderschrift begin jaren tachtig (3). En waar humor is, is bloot natuurlijk nooit ver weg (7).

(1)


(2)

 

(3)


 

(4)


 

(5)

 

(6)

 

 

(7)


Deze beeldspread verscheen in Didactief, juni 2021.

Verder lezen

1 50 jaar onderwijs in beeld
2 50 jaar onderwijs in beeld (2)
3 50 jaar onderwijs in beeld (3)
4 Jubileumdossier: Didactief 50 jaar!

Click here to revoke the Cookie consent