Een grijns valt bijna niet onderdrukken bij de Didaktief-cover (nog met ‘k’) uit juni 1989 (foto 2): diskettes, of floppy’s, in het toenmalige alledaagse taalgebruik. Wie heeft ze nog liggen, ergens opgeborgen, vergeten? 32 jaar geleden moesten ‘proefstations’ computers in het onderwijs ‘op de rails’ zetten, zo klonk het voortvarend. En voor je het wist zat je inderdaad achter zo’n ding (6, André Ruigrok). Soms in een speciaal lokaal (5, Rob Niemantsverdriet, 2012) en nieuwe techniek blijft altijd even wennen (1, Wilbert van Woensel, 2016), maar wat ook opvalt: ICT oogt steeds vaker als een onderdeel van de les, van de klas, en gaat dan op in de omgeving, bijvoorbeeld vijf jaar geleden op het Stanislascollege in Delft (3, Gilles Boeuf). ICT niet als indringer of afleiding, maar als hulpmiddel, zoals Frits Dijcks al in 2009 illustreerde (4) en zoals het idealiter in de klas zijn weg vindt.
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
Deze fotospread verscheen in Didactief, mei 2021
1 50 jaar onderwijs in beeld
2 50 jaar onderwijs in beeld (2)
3 #Didactief50
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven