‘Weinig kansen voor de allochtone leerling’, kopte Didactief in 1982 boven een foto van André Ruigrok (foto 1). Hij fotografeerde ook twee analfabete nieuwkomers (4) bij een artikel over twee isk’s die deelnamen aan onderzoek. Wat zou er van ze geworden zijn? De leerlingen waren destijds circa 14 jaar; sommigen moesten nog kleutervaardigheden onder de knie krijgen.
Onderzoek naar gelijke kansen gaat ook over tracking en selectie, over wie met wie over het schoolplein struint – zoals op middenschool Leon van Gelder begin jaren tachtig (6, André Ruigrok) – of wie elkaar in de pauze opzoekt (2, Wilbert van Woensel, 2014). In 2015 maakte Gilles Boeuf (3) een fotoreportage op Rotterdamse basisschool De Klaver Carnisse. Peuters konden er terecht in groep 0, om te spelen én leren, met een aanwezigheidsplicht van vijf dagdelen per week. En voor de rubriek ‘Mijn school’ in 2012 bezocht Rob Niemantsverdriet (5) de Klas voor de Toekomst van obs West in Capelle aan den IJssel.
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
Meer weten over gelijke kansen? Download de bundel onderzoeksklassiekers op werkmakenvangelijkekansen.nl.
Deze fotospread verscheen in Didactief, maart 2021
1 50 jaar onderwijs in beeld
2 50 jaar onderwijs in beeld (3)
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven