Professionalisering moet gericht zijn op inhoud en interactie. Essentieel is het inzicht dat de dagelijkse wisselwerking tussen leraren/pedagogisch medewerkers en de kinderen, en tussen kinderen onderling, de basis zijn voor een goede ontwikkeling.
Een leraar of pedagogisch medewerker kan vooral inspelen op de taalontwikkeling en sociale ontwikkeling als hij of zij het kind langer en goed kent. Veel parttime werk of wisseling van beroepskrachten draagt daar niet aan bij. Houd het onderwijs dus praktisch en houd het bij één persoon.
De manier waarop je professionaliseert is van belang. Denk aan traditionele methoden, zoals een workshop om kennis over te dragen, maar ook aan creatieve en interactieve manieren. Video-interactie, rollenspelen en e-learning tijdens een cursus zijn boeiende vormen. Coaching op de werkvloer is een mooie aanvulling op de meer klassieke scholing. Teamscholing heeft als voordeel dat het geleerde in de praktijk wordt uitgevoerd en geborgd.
Sporadisch een cursus volgen heeft weinig effect als het geen deel uitmaakt van een professionele cultuur van de organisatie. Een professionele cultuur vereist een heldere visie van de organisatie op educatie, en de wil om alle medewerkers te betrekken bij en te scholen in het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen. Een professionele cultuur betekent ook dat er ruimte is voor overleg, intervisie en coaching. Als het management ook betrokken is bij de kwaliteit van de uitvoering van vve op de werkvloer, valt er veel winst te behalen.
Landelijk wordt stevig geïnvesteerd in voor- en vroegschoolse educatie. In veel gemeenten wordt de inzet van hbo’ers op voorscholen mogelijk om te onderzoeken of de kwaliteit van vve hiermee verbetert. Tegelijkertijd worden de kwaliteitseisen steeds hoger (Inspectie van het onderwijs, toezichtkader VVE 2010), zoals het hebben van een integraal vve-programma, werken met een doelgerichte planning, een gedifferentieerd aanbod dat opklimt in moeilijkheidsgraad. De inspectie van het onderwijs speelt hierbij een controlerende en stimulerende rol. De ervaringen met de scholingen van Vversterk laten zien dat leerkrachten en leidsters open staan voor professionalisering. Ze willen goed worden toegerust om hun vak op een zo hoog mogelijk niveau uit te oefenen, leren hoe ze kansen kunnen creëren en benutten om de ontwikkeling van kinderen zo goed mogelijk te stimuleren. Leerkrachten zouden met regelmaat gezamenlijk bijgeschoold moeten worden. Ook moet er ruimte zijn voor intervisie en interne coaching, zodat het geleerde ook echt onderdeel wordt en blijft van de dagelijkse praktijk.
Dit artikel verscheen in de special Jong geleerd... Deze special is gemaakt in opdracht van en met een financiële bijdrage van Sardes. De special verscheen in Didactief, april 2012.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven