Passend onderwijs is al tien jaar realiteit is. Toch schiet de kwaliteit van extra ondersteuning nog steeds tekort. Waarom wordt de expertise van remedial teachers niet beter benut?
In onze tijd, waarin contactloos betalen de norm is, wordt geld voornamelijk uitgedrukt door getallen op een beeldscherm. Het aangaan van schulden lijkt eerder regel dan uitzondering.
Heel lang dachten we dat we leerlingen motiveren door het onderwijs leuker, toegankelijker en persoonlijker te maken. Deze motivatie zou vervolgens leiden tot betere prestaties. Maar is dat wel zo?
In onderzoek naar effectief leren krijgt pretesten (‘vooraf-testen’) steeds meer aandacht. Leerlingen krijgen daarbij een vraag over leerstof die zij nog niet eerder hebben bestudeerd en proberen alvast een antwoord te geven. Wanneer heeft pretesten in de klas zin?
Het online leven van basisschoolkinderen beïnvloedt de dynamiek in de groep. Wat weten we eigenlijk van het online leven van bovenbouwleerlingen en wat kunnen leerkrachten doen om online pesten tegen te gaan?
Hoe zorg je ervoor dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen? Aan de basis ligt een bestuur dat ruimte en vertrouwen geeft, stelt Sylvia Veltmaat, bestuurder bij Flores Onderwijs.
We laten in Didactief zien hoe een practoraat de brug slaat tussen onderwijs, onderzoek en beroepenveld. Deze keer: docentonderzoeker Silvia Hoogvorst vertelt hoe mboRijnland haar onderwijs verbetert door samenonderzoekend te werken.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven