In de nieuwe rubriek D to know signaleren we elke maand interessant recent onderzoek. Met deze keer onder meer: wat doen leraren met AI? En leer je eigenlijk wel beter lezen van die smartphone of tablet?
Volgens de grondwet is het (openbaar) onderwijs een ‘voorwerp van de aanhoudende zorg der Regering’ (artikel 23 en 194). Met andere woorden: het is haar verantwoordelijkheid.
‘Mag je wel drinken?’ ‘En kauwgom kauwen?’ Lachend noemen Essam El Mouwafik en Ahsennur Demirci van islamitische basisschool Aboe el-Chayr de vragen op die ze krijgen over de ramadan, die in maart weer begint. Hoe besteden ze op school aandacht aan deze vastenmaand?
Elke maand vertelt een practor hoe hij de brug slaat tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven. Deze keer: Menno Wierdsma van Firda wil mbo’ers helpen om duurzaam te denken en te doen in de toekomst.
Schoolleider Eva Naaijkens en teamleider en leraar Martin Bootsma van de Alan Turingschool delen dit schooljaar hun gedachten en praktijken over goed onderwijs. Dit keer: leg aanpakken als team vast in een gereedschapskistje.
Het onderwijs kan nog meer profiteren van onderzoek naar effectief leren, stelt bijzonder hoogleraar effectief leren Gino Camp. Het biedt leraren, leerlingen én methodemakers de nodige handvatten.
Welke invloed heeft (het ontbreken van) een uitgesproken schoolvisie op de cultuur binnen vo-scholen en op de betrokkenheid van leraren? En zorgt een gedeelde visie voor meer verbinding?
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven