Je doet het misschien gedachteloos, verzuim aantekenen in je klas. Maar weet je ook waarom je leerlingen wegblijven? Analyseer die verzuimlijsten eens met z’n allen en focus op aanwezigheid. Want elke gemiste les, is er één.
De overheid investeert miljoenen om de kansenongelijkheid in het Nederlandse onderwijs te verkleinen. Tessa Jenniskens van onderzoeksbureau KBA Nijmegen onderzocht de interventies van het Actieplan Gelijke Kansen en komt tot een ontnuchterende conclusie.
In zijn oratie pleit Johannes Westberg, hoogleraar Theorie en Geschiedenis van Onderwijs in Groningen, voor meer historisch bewustzijn bij onderwijsonderzoekers en beleidsmakers.
David Uttal en collega’s hielden een meta-analyse om te bepalen of het trainen van ruimtelijk inzicht effect sorteert, voor hoelang, bij wie en of er sprake is van transfer naar nieuwe taken. We verklappen alvast het korte antwoord: de bevindingen waren positief.
Maakt het uit of je een vraag eerst zelf probeert te beantwoorden, of dat je het antwoord meteen googelt? Onderzoekers zochten het uit.
In kindcentrum De Duizendpoot in Den Bosch geeft Eefje Bruijnen vorm en inhoud aan levensecht leren.
Ik zou wel eens een onderzoek willen zien over wat iemand heeft geleerd op de vavo. Mijn vermoeden is dat er vooral menselijk kapitaal verloren gaat. Leerlingen worden niet beter, maar slechter op de vavo.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven