Het nieuwe buzzwoord in het onderwijs is evidence-informed. Scholen zouden vaker gebruik moeten maken van kennis uit onderwijsonderzoek. Maar hoe zorgen we ervoor dat die landt bij de scholen die dat het meest nodig hebben? En welke scholen zijn dat eigenlijk?
Onderwijsminister Dennis Wiersma houdt van doorpakken, bijvoorbeeld om kansenongelijkheid tegen te gaan. Maar latere selectie gaat er niet komen. ‘Dat wil ik het onderwijs niet aandoen.
Een aanpak die in het buitenland succesvol is, een-op-een overnemen op je eigen school? Dat blijkt niet zo’n goed idee.
Karin Westerbeek is raadsadviseur van de Onderwijsraad, het belangrijkste adviesorgaan van het kabinet op het gebied van onderwijs. Ze volbracht afgelopen zomer haar zij-instroomtraject als leraar Nederlands en doet voortaan elke maand verslag van haar ervaringen voor de klas.
Robert Weijers heeft promotieonderzoek gedaan aan de Erasmus School of Social and Behavioral Sciences over nudging in het hoger onderwijs.
De krant stond er bol van vorige maand: leerlingen komen steeds hoger terecht in het voortgezet onderwijs. Uit data van DUO blijkt nu ook dat de leerlingsamenstelling van de verschillende onderwijssoorten danig wijzigt.
Samen leren en onderwijs verbeteren staan centraal in een professionele leergemeenschap (plg). Twee proefschriften laten zien hoe je een plg op rolletjes kunt laten lopen.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven