Groen mbo doet het goed in Nederland, in vergelijking met andere mbo-opleidingen. Het krimpt (jaarlijks 5%), maar minder dan de broertjes en zusjes (10%). Maar hoe duurzaam is dat groen eigenlijk?
Steeds vaker komen kinderen uit oorlogsgebieden zoals Oekraïne in onze klassen terecht. Hoe geef je ze een veilig en welkom gevoel, en met welke aanpak vergroot je hun veerkracht?
Hoe ga je met je leerlingen in gesprek over controversiële thema’s? Vijftien docenten vertellen hoe zij hun les over de moord op de Franse leraar Samuel Paty vormgaven.
Om de maand schrijft een gastcolumnist over de praktijk en onderzoek. Deze keer: Monique Verhoeven ontdekte dat jongeren hun prioriteiten scherp kunnen afwegen, ten koste van hun schoolprestaties.
Tekstbegrip is een complexe vaardigheid. Om leerlingen die goed aan te leren, moet je je leesonderwijs op zeven pijlers bouwen, zeggen Nederlandse leesonderzoekers in een nieuw boek. Roel van Steensel licht de pijlers toe.
Minister Wiersma wil alleen nog klein onderhoud aan het curriculum. Tijd om het advies van de Onderwijsraad uit 2014 er weer bij te pakken.
Kinderen die gepest worden, bezien sociale situaties negatiever dan kinderen zonder pestervaringen, blijkt uit Gronings onderzoek.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven