Corona en afstandsonderwijs hebben technologie en schaduwonderwijs wereldwijd enorm gestimuleerd. De EU is niet bij machte om in te grijpen én moedigt private invloeden aan, zonder oog voor de gevolgen op de lange termijn. Onderzoeker Tore Bernt Sorensen neemt privatisering onder de loep.
Voormalig AFM-topvrouw Merel van Vroonhoven verruilde haar bestuurskamer voor de pabo en een so-klas. De weg die ze aflegde, tekende ze op in haar boek De stap.
Blijken de zorgen over corona-achterstanden achteraf overtrokken? Dat is iets te makkelijk. Wat in de opluchting opvalt: begrijpend lezen blijft nog steeds achter.
Of het nu ondersteunend, vervangend of verrijkend heet, het valt allemaal onder de grote noemer aanvullend onderwijs. En dat hoort erbij, stelt hoogleraar Ruben Fukkink. Want aan differentiëren zitten grenzen.
Docent Engels Gert Verbrugghen verdiepte zich in het werkgeheugen. En kreeg de hele school mee in zijn aanpak.
Angela Esajas hopt van de ene school naar de andere. Of het nu een lastige groep is of een zorgleerling die thuisblijft, lesgeven begint met contact maken. ‘Zonder dat geen leerprestaties.
De VU Lerarenacademie zoekt basisscholen die al met Positive Behavior Support (PBS) werken en die de gedragslessen die wij hebben ontwikkeld, willen uitproberen in de klas.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven