De scholieren wisten na de taaie voorrondes dat er geen 'makkelijke' tegenstanders meer over waren. Alleen de beste 30 scholen waren tot de finaledag doorgedrongen.
Veel scholieren lopen strak in pak, maar net zoveel kiezen voor casual. Ongeacht het uiterlijk vertoon telt op deze dag maar één ding: hoe goed ben je achter het katheder? Dáár moet het gebeuren met vele ogen van de jury en het publiek op je gericht.
Op het NK wordt de parlementaire debatvorm bedreven. Veel scholen gebruiken deze debatvorm al in de schoolexamens Nederlands. Parlementair debatteren is een teamsport: per debat vier voorstanders tegenover vier tegenstanders. Een deskundige, onpartijdige jury beoordeelt de sprekers van beide teams. Iedere spreker heeft een specifieke rol te vervullen. In deze rollen is luisteren even belangrijk als slim denken en mooi spreken. De speeches in een debat moeten altijd voortbouwen op het reeds gezegde, dat kan met verdieping (voor het eigen team) of weerlegging (voor het andere team). Door de wisselwerking tussen debaters wordt argumentatie duidelijk uitgelegd en inhoudelijk getoetst.
Teams horen pas vlak voor een debatronde of ze vóór of tegen de stelling moeten pleiten. De debaters weten gelukkig wel raad met zulke tijdsdruk, zij kunnen samen in korte tijd vóór- en tegenargumenten bedenken. Eigen meningen doen er niet toe. De vraag van ieder debat is namelijk: wat zou een redelijke wetgever in dit geval beslissen? Iedere debater probeert om deze vraag het beste te beantwoorden in de ogen van de jury.
Na drie debatrondes en spetterende halve finales waren de twee finalisten bekend: Het Utrechts Stedelijk Gymnasium en het St. Ignatiusgymnasium uit Amsterdam. Bij het vallen van de avond verdrongen scholieren, docenten en ouders elkaar om een zitplaats te bemachtigen in de prachtige Aalmarktzaal. Het finaledebat had een pittig onderwerp: "Zodra de generatie die WO II heeft meegemaakt is overleden, zijn 4 en 5 mei achterhaald." Ondanks, of misschien dankzij, de enorme druk op hun schouders lieten de sprekers zich van hun beste kant zien.
Het debat was strategisch vlijmscherp en de oprechte inleving van de sprekers in het beladen onderwerp was tot achter in de zaal voelbaar. Na afloop van het debat ging de jury in beraad, de zaal werd ondertussen vermaakt door het ludieke ballondebat op het podium. De juryvoorzitter kwam daarna met het verlossende woord: het Utrechts Stedelijk Gymnasium is de kampioen van Nederland. Onder luid applaus namen zij de wisselbeker in ontvangst.
Wilt u het finaledebat zien? Of met uw school meedoen? Kijk dan op www.schooldebatteren.nl!
Rob Honig, wedstrijdleider NK Debatteren voor Scholieren, Stichting Nederlands Debat Instituut.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven