Daar waren op zaterdag 9 september zo’n 1200 mensen bijeen. Leraren, schoolleiders, onderzoekers en politici ontmoeten elkaar op deze jaarlijkse conferentie. Op hun vrije zaterdag, aan het begin van hun schooljaar. Hun doel? Working out what works: zoeken naar wat echt werkt in het onderwijs.
Je mag het met recht een vliegende start van het schooljaar noemen. Het programma zat weer ramvol interessante en inspirerende lezingen van zeer diverse sprekers. Zoals gewoonlijk waren er zeven rondes van elk veertig minuten, met in iedere sessie de keuze uit 14 of 15 workshops. Het gevarieerde scala aan interessante en inspirerende onderwerpen maakte de keuze niet makkelijk. Gelukkig was ik met drie collega’s op pad. Dan kun je zelf de sessies kiezen die je het meest interesseren, en breng je achteraf verslag uit aan elkaar. Tel uit je winst.
Over winst gesproken: voor het geld hoef je het niet te laten. ResearchEd is een grassroots, non-profit beweging. Omdat de sprekers op vrijwillige basis meewerken, blijven de kosten laag. Ook de locatie – dit jaar de prachtige Chobham Academy in Stratford, de oude olympische wijk van Londen – wordt kosteloos ter beschikking gesteld, inclusief vriendelijke leerlingen die als assistenten optreden. Voor 60 pond ben je de hele dag onder de pannen, van half tien tot half vijf, inclusief lunch. Met een retourvlucht naar Londen en een hotelovernachting ben je per saldo dus nog minder kwijt dan voor een Lerarenregister-training hier.
Terug naar Londen. Ronde 1 begon al goed, met bijvoorbeeld sessies over formatieve evaluatie, wat myth-busting, sessies over toetsing, Lean werken op school, en hoe je als docent op de hoogte kunt blijven van relevant onderzoek. En het aanbod bleef tot het eind toe sterk: over groepswerk, peer feedback, docent-dagboekgroepen, effectieve teacher training (!), hoe je een goede school moet leiden en hoe niet, emotionele intelligentie, Growth Mindset, onderzoeksleiders in het docententeam, Dual Coding, een feedback-cultuur in het onderwijs, en nog veel meer. Met bijna honderd referaten is het zaak om je goed voor te bereiden en je eigen onderwerpen eruit te pikken.
Het is natuurlijk pittig om zeven rondes van drie kwartier scherp te blijven. Toen we twee jaar geleden voor het eerst gingen, haakten we na vijf rondes volledig verzadigd af. In een pub, onder het genot van een pint slap bier, blikten we toen terug op de overweldigende ervaring. Dit jaar haalden we met een beetje doorbijten de volle zeven sessies. Op de terugreis hebben we honderduit gepraat over alle nieuwe ideeën en inzichten die we hadden vergaard. Prachtig.
Het voornaamste effect van ResearchEd is echter de inspiratie die het elke keer oplevert. De gedrevenheid, de passie van alle sprekers die op zoek zijn naar hoe leerlingen meer en beter kunnen leren, en de bevlogenheid van al die leraren, schoolleiders en onderzoekers die op hun vrije zaterdag meer willen leren over wat echt werkt – dat is enorm stimulerend. Een boost voor je docentschap.
Volgend jaar, op 8 september 2018, gaan we weer. De voorverkoop is al gestart. Zorg dat je je schoolleiders zo gek krijgt dat je er ook heen mag. Of zorg dat je schoolleider meegaat. Is je Engels goed genoeg, en ben je geïnteresseerd in onderwijsonderzoek, dan kom je helemaal thuis bij ResearchEd.
Overigens groeit deze beweging niet alleen in Engeland explosief. Inmiddels zijn er conferenties in Zweden, Duitsland, de VS, Canada, Australië – en ja, ook in Nederland. De derde editie van ResearchEd Amsterdam vindt op zaterdag 20 januari 2018 plaats in het Herman Wesselink College in Amsterdam. Kom ook! Dan kun je alvast een beetje oefenen voor Londen. Want laten we wel wezen: wat zou je anders op die zaterdag doen? Precies. Ik zie je dan!
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven