OPEN BRIEF aan allen betrokken bij OPVOEDING, ONDERWIJS en BEHANDELING van KINDEREN met ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN zoals Developmental Coordination Disorder (DCD), Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), Autismespectrumstoornis (ASS) en LEERSTOORNISSEN zoals dyslexie en dyscalculie.
Geachte lezer,
Met dit schrijven willen wij uw aandacht vestigen op een wildgroei van behandelingen aangeboden aan kinderen met ontwikkelings- en leerstoornissen waarvoor er geen bewijs van werkzaamheid bestaat. Wij ondersteunen hierin het initiatief van onze Belgische collega’s en hebben de Belgische open brief – met goedkeuring – aangepast aan de Nederlandse situatie.
Een van deze ontwikkelingsstoornissen, Developmental Coordination Disorder (DCD) geeft problemen in de motorische coördinatie. Gezien DCD vaak samen voorkomt met andere ontwikkelings- en leerstoornissen (bv. Autismespectrumstoornis, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, dyslexie, en dyscalculie) werd vroeger gesuggereerd dat motorische problemen aan de grondslag konden liggen van deze verschillende stoornissen.
Bij verschillende behandelmethoden zoals MESKERtherapie, Bodymap, BrainGym, Reflexintegratie Therapie (bvb. INPP, Masgutova methode), Sensory Integration volgens Ayres en Kritische Ontwikkelingsbegeleiding volgens Hendrickx, worden motorische oefeningen gebruikt in de veronderstelling dat deze kunnen helpen om de hersenen te "herprogrammeren". Deze behandelmethoden beweren ook te helpen bij de behandeling van lateralisatie problemen. Lateralisatie verwijst naar de ontwikkeling van handvoorkeur, links-rechts richting bij het lezen, schrijven en/of rekenen. Meer dan ooit merken we dat lateralisatie problemen vaak een reden zijn voor doorverwijzing naar de kinderfysiotherapeut, kinderergotherapeut of kinderoefentherapeut. Er bestaat echter geen eenduidige relatie tussen lateralisatie en ontwikkelingsstoornissen.
Belangrijk is echter dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs bestaat dat ontwikkelingsproblemen verbeterd kunnen worden met de eerder genoemde behandelmethoden. Deze methoden zijn veelal gebaseerd op verouderde en achterhaalde neurologische inzichten en verstrekken misleidende informatie over oorzaken van leer- en ontwikkelingsstoornissen. Ze wekken de illusie dat kinderen ‘genezen’ kunnen worden, wat tot grote teleurstelling kan leiden als dit niet lukt. Daarom zien wij, als professionals op dit gebied, geen enkele reden om deze methoden te blijven gebruiken, promoten of onderwijzen. Voor de behandelmethodes gebaseerd op reflexen geldt bijvoorbeeld dat zij er vanuit gaan dat reflexen een dominante rol spelen in de functie van het zenuwstelsel. De afgelopen decennia leerden we echter dat het brein geen reflexmachine is, maar een creatief en complex functionerend systeem, dat vooral werkt op basis van spontane activiteit in grote hersennetwerken.
De behandelmethodes waarvoor wel bewijs bestaat over de werkzaamheid zijn dan ook alle gebaseerd op de principes van de kinderen zelf te laten uitproberen, zelf te oefenen en zo hun eigen beste bewegingsstrategieën te laten vinden. We merken echter dat verschillende hulpverleners en scholen juist de methodes, die gebaseerd zijn op achterhaalde en niet-werkzame principes, actief promoten, onder andere via websites en sociale media. Sommige van deze methodes worden momenteel zelfs geaccrediteerd onder andere binnen de kwaliteitszorg van de fysiotherapie, oefentherapie en ergotherapie. In de aanloop tot ons schrijven hebben de fysiotherapeutische beroepsverenigingen SKF en KNGF verklaard het geaccrediteerde scholingsbestand te controleren op de aanwezigheid van scholing die deze methodes bevat. Worden deze methodes aangetroffen dan zal accreditatie worden beëindigd per eerstvolgende mogelijkheid.
Pseudowetenschappelijke lezingen en trainingen worden aangeboden aan scholen, ouders, kinderdagverblijven en therapeuten. Verschillende scholen en ondersteuningsnetwerken besteden dan ook middelen aan training in deze methoden. Bijgevolg stellen leerkrachten zonder enige (para)medische opleiding uitgebreide ‘rapporten’ op en bevelen ze bepaalde oefeningen aan die cruciaal zouden zijn voor de verdere ontwikkeling van het kind. Dit kan leiden tot onnodige ongerustheid bij ouders en in sommige gevallen tot gebrek aan doorverwijzing met te late of gemiste diagnoses tot gevolg. Er zijn internationaal aanvaarde Europese richtlijnen (Blank et al., 2019) waarin deze behandelmethoden vanwege het gebrek aan wetenschappelijk bewijs niet aanbevolen worden. Hoewel verre van volledig, kunnen voor sommige ontwikkelingsstoornissen andere informatiebronnen geraadpleegd worden om evidence-based informatie en richtlijnen te krijgen (b.v. via de Nederlandse Richtlijnendatabase.nl. Door middel van klinisch onderzoek zijn we allemaal toegewijd om voortdurend bij te dragen aan de verbetering van deze richtlijnen. Daarnaast geeft de Kennisrotonde van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) op onderzoek gebaseerde antwoorden op vragen uit het onderwijsveld. Scholen, ouders en zorgverleners, waaronder jeugdartsen, kinderartsen, kinderneurologen, kinderpsychiaters en expertisecentra voor onderwijs en zorg, moeten zich ervan bewust zijn dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat deze methodes effectief zijn om kinderen met ontwikkelings- en leerstoornissen te helpen en dat deze kinderen dus behandeling en ondersteuning missen die wel bewezen effectief is. Er zijn duidelijke overheidsrichtlijnen nodig voor professionele zorgverleners en onderwijsinstellingen, zodat deze methodes niet langer worden aangeboden als oplossing voor ontwikkelings- en leerstoornissen. Naar onze mening dienen de overheid en de beroepsorganisaties ervoor te zorgen dat de schaarse middelen voor onderwijsondersteuners, ergo- oefentherapeuten en kinderfysiotherapeuten efficiënt worden gebruikt en niet worden besteed aan pseudowetenschappelijke methoden. We betreuren het dat de overheid dergelijke zorg en ondersteuning financiert. Wij hopen dat u onze aanbevelingen ter harte neemt, en zijn bereid om hierover met u in overleg te gaan.
Met de meeste hoogachting,
Prof. dr. Mijna Hadders-Algra
Emeritus hoogleraar ontwikkelingsneurologie en hoofdredacteur van het boek Kinderrevalidatie, UMCG, Groningen
Dr. M.M. Schoemaker
Universitair Hoofddocent, Bewegingswetenschappen, UMCG, Groningen
Dr. Anneloes Overvelde
Kinderfysiotherapeut, docent SchrijvenNL
Hoogleraren
Prof. dr. Jules Becher
Emeritus hoogleraar kinderrevalidatiegeneeskunde, Amsterdam UMC, Amsterdam
Prof. dr. Paul J. M. Helders
Emeritus hoogleraar klinische gezondheidswetenschappen, in het bijzonder de kinderfysiotherapie, Universiteit Utrecht; voormalig Hoofd kinderbewegingscentrum, Universitair Medisch Centrum/Wilhelmina Kinderziekenhuis, Utrecht
Prof. em. dr. Paul A. Kirschner dr.h.c.
Emeritus Professor Onderwijspsychologie, Open Universiteit en Gastprofessor Onderwijswetenschappen, Thomas More Hogeschool
Prof. dr. D.A.V (Aryan) van der Leij
Emeritus hoogleraar Orthopedagogiek van de Universiteit van Amsterdam
Prof. dr. Ernest van Lieshout
Emeritus hoogleraar orthopedagogiek met betrekking tot onderwijsleerproblemen Vrije Universiteit, Amsterdam
Prof. dr. J.M.H. de Moor
Emeritus hoogleraar kinderrevalidatie Radboud UMC Nijmegen. Projectleider duurzaamheid school tuinieren
Prof. dr. Ria Nijhuis-van der Sanden
Emeritus hoogleraar paramedische wetenschappen en redacteur van het boek Kinderfysiotherapie
Prof. dr. E. Rameckers
Emeritus professor revalidatie en fysiotherapie, UHasselt, België
Prof. dr. A.J.J.M. Ruijssenaars
Emeritus Hoogleraar Orthopedagogiek Rijksuniversiteit Groningen
Stuurgroep DCD
Hester Herweijer
Kinderrevalidatiearts, Kinderrevalidatie van Revalidatie Friesland
Annelies de Hoop MEd
Ergotherapeut- begeleider passend onderwijs
Jolien van den Houten MHPE, BScOT
ICAN CO-OP associate
Prof. dr. Marian Jongmans
Hoogleraar Pedagogiek i.h.b. de Gehandicaptenzorg, Universiteit Utrecht
Dr. Johannes Noordstar
Voorzitter Platform Kinderoefentherapie, voorzitter paramedische werkgroep DCD, lid stuurgroep DCD
Dr. Heleen Reinders-Messelink
Senior onderzoeker, Kinderrevalidatie van Revalidatie Friesland
Prof. dr. Bert Steenbergen
Behavioural Science Institute, Faculteit der Sociale Wetenschappen, Radboud Universiteit, Nijmegen
Roselin van der Torren
Jeugdarts, Hecht
Dr. Chiel Volman
Bewegingswetenschapper, Assistent professor, departement Educatie en Pedagogiek, Universiteit Utrecht
Fysiotherapie
Dr. H. Kiers
Voorzitter Stichting Keurmerk Fysiotherapie (SKF)
Marloes Meurs MSc MBA
Bestuurslid Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF)
Nederlandse Vereniging voor Kinderfysiotherapie
Jacqueline Lohle-Akkersdijk MPPT
Kinderfysiotherapeut, penningmeester NVFK
Dr. Jacqueline Nuysink
Kinderfysioherapeut, voorzitter NVFK
Eefke Vonk
Kinderfysiotherapeut, secretaris NVFK
Jorina de Vrij – Dogterom
Kinderfysiotherapeut, bestuurslid Beroepsbelangen NVFK
Yvonne Wilborts
Kinderfysiotherapeut MSc, Rijndam Revalidatie, bestuurslid NVFK
Onderzoeksnetwerk Nederlandse Vereniging voor Kinderfysiotherapie
Ryan Beekhuizen
Onderzoeker Lectoraat Leefstijl en Gezondheid, Hogeschool Utrecht
Minor Kind in Beweging, Hogeschool Utrecht
Dr. Manon Bloemen
Onderzoeker Lectoraat Leefstijl en Gezondheid, Hogeschool Utrecht
Masteropleiding Fysiotherapie Specialisatie Kinderfysiotherapie, Hogeschool Utrecht
Dr. Eline Bolster
Onderzoeker Lectoraat Leefstijl en Gezondheid, Hogeschool Utrecht
Masteropleiding Fysiotherapie Specialisatie Kinderfysiotherapie, Hogeschool Utrecht
Dr. Marike Boonzaaijer
Onderzoeker Lectoraat Leefstijl en Gezondheid, Hogeschool Utrecht
Masteropleiding Fysiotherapie Specialisatie Kinderfysiotherapie, Hogeschool Utrecht
Dr. Lieke Dekkers
Docent en onderzoeker HAN university of Applied sciences
Dr. Menno van der Hulst
Kinderfysiotherapeut, LUMC, Basaltrevalidatie
Kim Kant-Smits
Kinderfysiotherapeut en onderzoeker bij het Wilhelmina Kinderziekenhuis, UMCU
Masteropleiding Kinderfysiotherapie Avans+ Breda
Dr. Wendy Aertssen
Kinderfysiotherapeut, hoofddocent en lector Avans+
Thijs Janssen MSc
Opleidingsmanager Master Pediatric Physical Therapy Avans+
Erika Velders
Kerndocent Master Pediatric Physical Therapy Avans+
Masteropleiding Kinderfysiotherapie Hogeschool Utrecht
Barbara Engels MSc
Promovendus Lectoraat Leefstijl en Gezondheid, Hogeschool Utrecht
Dr. Anjo Janssen
Hogeschooldocent Masteropleiding Fysiotherapie Specialisatie Kinderfysiotherapie, Hogeschool Utrecht
Barbara Kölzer
Hoofd Masteropleiding Fysiotherapie Specialisatie Kinderfysiotherapie, Hogeschool Utrecht
Dr. Imke Suir
Onderzoeker Lectoraat Leefstijl en Gezondheid, Hogeschool Utrecht
Masteropleiding Fysiotherapie Specialisatie Kinderfysiotherapie, Hogeschool Utrecht
Dr. Ingrid van der Veer
Masteropleiding Fysiotherapie Specialisatie Kinderfysiotherapie, Hogeschool Utrecht
Ergotherapie Hogeschool van Amsterdam
Koen van Dijk Msc OT
Kinderergotherapeut, Docent-onderzoeker Lectoraat Ergotherapie: Participatie en Omgeving, programma-coördinator afstuderen, Lid Adviesraad Kind en Jeugd Ergotherapie Nederland
Dr. Margo van Hartingsveldt
Lector Ergotherapie – Participatie en Omgeving
Inge van der Leij-Hemmen MSc
Lid Adviesraad Kind en Jeugd Ergotherapie Nederland, Docent/ontwikkelaar Specialisatie Kinderergotherapie Ergotherapie Nederland, Docent/onderzoeker Hanzehogeschool Groningen opleiding Ergotherapie
Drs. Els Spaargaren
Voorzitter Adviesraad Kind en Jeugd, Ergotherapie Nederland, Paramedisch manager en kinderergotherapeut vanuit de kinderrevalidatie, Amsterdam UMC.
SchrijvenNL
Ingrid van Bommel MPPT
Kinderfysiotherapeut, docent
Simone Feenstra
Leerkracht PO, pedagoog
Detti Steeman M EN
Kinderoefentherapeut
Roessingh centrum voor revalidatie
Drs. W.D.C. Gaykema
Revalidatiearts, medisch manager sector kinderrevalidatie, Roessingh centrum voor revalidatie
Individuele personen
Drs. T.K. de Groot
Eigenaar THEMA – spelen met gedrag
Marit Baken MSc
Kinderergotherapeut
Renate Olivier
Ergotherapeut
Jantine Witteveen
Ergotherapeut en ambulant begeleider, Steunpunt Onderwijs Noord, Drachten
Nienke Bruining
Kinderergotherapeut, werkzaam voor het passend onderwijs
Marielle Lankhorst MSc
Kinderfysiotherapeut Cedin
Referenties
Blank R, Barnett AL, Cairney J, Green D, Kirby A, Polatajko H, et al. International clinical practice recommendations on the definition, diagnosis, assessment, intervention, and psychosocial aspects of developmental coordination disorder. Developmental Medicine and Child Neurology, 2019;61:242-85.
Kennisrotonde. (2023). Heeft het in de kleuterklas inzetten van oefeningen gericht op lateralisatie een positief effect op het lateralisatieproces in de hersenen en taal/schrijfvaardigheid? 9 oktober 2023.
Kennisrotonde. (2017). Wat is het effect van reflextherapie op leer- en gedragsproblemen van leerlingen op de basisschool? (KR.164). Update 7 augustus 2022.
Dit is een ingezonden artikel, waarvoor de redactie niet verantwoordelijk is. Lees hier meer over ons beleid aangaande ingezonden stukken. |
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven