Is het dan verkeerd om tussentijds te toetsen in het onderwijs? Dat standpunt is in het onderwijs ook nauwelijks vol te houden. Het is verstandig om niet pas aan het eind van de rit te ontdekken wat leerlingen kennen en kunnen. Is er dan misschien iets tegen diagnostische tussentijdse toetsen in het onderwijs? Dat is didactisch gezien moeilijk te verdedigen. Je wilt ook weten hoe een leerling zich kan verbeteren.
Maar waarom is er dan zoveel bezwaar tegen politieke plannen om een diagnostische tussentijdse toets te verplichten? Dat komt nu juist omdat de politiek de toets uit handen wil nemen van leraren. Dat de politiek dit aan het einde van de basisschool of middelbare school vraagt, is nog te begrijpen. Maar buiten die ijkpunten hoort het onderwijs zelf aan zet te zijn. Zeker als het om diagnostische toetsen gaat. Landelijk genormeerde toetsen hebben nu eenmaal een sterk sturende invloed op het onderwijsprogramma. Het risico van eenheidsworst neemt dan toe, terwijl we in het kader van Onderwijs2032 juist leraren willen die eigenstandig onderwijs en toetsing ontwikkelen! En waren de referentieniveaus niet bedoeld om ervoor te zorgen dat het onderwijs vergelijkbaar wordt? Een uniforme diagnostische tussentijdse toets dient niet de leraren en leerlingen, maar vooral de controleurs.
Didactief becijferde eerder dat deze toets maar liefst acht miljoen belastinggeld zou kosten. De staatssecretaris schrijft dat het om vijf miljoen zou gaan. Wat het bedrag ook is, de SGP vindt elke miljoen voor deze toets er één teveel. De SGP hoopt dat de partijen die in 2010 hebben gestemd voor de mogelijkheid om een diagnostische tussentijdse toets te verplichten op hun schreden zullen terugkeren. Dit middel is in handen van politici een risicovol wapen. Daar moeten we dus vanaf. Het wetsvoorstel voor de verplichte toets staat inmiddels in de ijskast. Dat is op zich mooi. De prullenbak zou natuurlijk nog geruststellender zijn.
Roelof Bisschop is Tweede Kamerlid voor SGP
Dit artikel is verschenen in de rubriek Rondom het Binnenhof van Didactief (Mei 2016). Lees ook de bijdrage van Christel Wolterinck over dit onderwerp.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven