Zo’n drie jaar geleden zijn we als school overgestapt op thematisch onderwijs met de methode Alles-in-1, die werkt met thema’s voor aardrijkskunde, geschiedenis, cultuur, biologie en techniek. Het was heerlijk om de tijd te kunnen nemen voor één thema en daar verdieping in aan te brengen. Met de doe-opdrachten kregen we ook meer aandacht voor andere vaardigheden van kinderen: koken, proefjes doen, bouwen en knutselen. Het bracht een glimlach op de gezichten van collega’s. Dit was het onderwijs dat wij wilden geven!
We creëerden ook een prachtige techniekwerkplaats, waar kinderen naar hartenlust kunnen ontdekken en bouwen. Ook met deze ruimte waren we heel erg blij, kinderen worden aangesproken op andere talenten. Eindelijk een ruimte in de school, waar je eigenlijk niets fout kunt doen. Het bracht wederom een glimlach op de gezichten van de collega’s.
Maar dan…het enthousiasme werd minder. We misten structuur en houvast in de techniekwerkplaats. Hoe kun je kinderen gestructureerd laten ontdekken? Het werd te vrijblijvend… Hoe kunnen we het thematisch onderwijs met de techniekwerkplaats verbinden?
Nu kwam het LOF goed van pas, met een goedgekeurde aanvraag konden we aan de slag. We organiseerden studiedagen waarop we ontwerpend en onderzoekend aan de slag gingen. We werkten aan leerkrachtvaardigheden en bereidden daarnaast samen onze lessen voor. Per thema hebben we nu uitgewerkte lessen ontwerpend en onderzoekend leren. Deze hebben we zo weggezet dat ze duurzaam zijn, iedereen kan bij elk thema en bij alle lessen. Zo maakt het niet uit welke groep en thema je draait. Je kunt altijd onderzoeken en ontwerpen!
Onze visie kwam ook weer tot leven in de techniekwerkplaats: er werden allerlei ontwerpen gemaakt.
Zo moest groep 3 iets bedenken om een zwaar voorwerp te verplaatsen, groep 4 ontwikkelde speeltoestellen waarin een draaiend element moest zitten, groep 5 ontwierp skeletten met werkende gewrichten, groep 6 kastelen met een ophaalbrug en waterdichte gracht, groep 7 een brug en groep 8 een waterzuiveringsinstallatie.
Op de studiedag hebben we allerlei onderzoeken opgezet en wordt er bij het volgende thema een ontwerpend leren les en een onderzoek gedaan!
Het LOF gaf ons tijd en ruimte om te werken aan nieuwe initiatieven. In het expeditiegroepje met leraren van andere scholen werden we ook steeds weer uitgedaagd om ons initiatief te doorgronden, grenzen te verleggen en met collega’s aan de slag te gaan.
De volgende stap is ons dorp. Wie wil er vrienden worden met de Horizon en letterlijk zijn steentje bijdragen aan onze techniekwerkplaats? Welke bedrijven, passend bij ons thema-aanbod, gaan een samenwerking aan met de school? Met het zelfvertrouwen dat het LOF ons heeft gegeven, durven we die vraag met overtuiging te stellen.
Mariska Faber is groepsleerkracht groep 8, master SEN- Rekenspecialist en wetenschap- en techniekcoördinator op kbs de Horizon in Prinsenbeek
1 Hoe verder met het LOF?
2 Ontdek onderzoekend leren
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven