Ingezonden brief: schijnresultaten, onderwijs en Cito

Tekst Bernard de Rooij
Gepubliceerd op 02-04-2013
Bernard de Rooij - De Cito-scores zijn weer binnen. Ieder jaar opnieuw word ik dan ontzettend boos omdat het onderwijs er enkel door achteruit gaat. Veel mensen die net als ik lang in het onderwijs hebben gestaan en er veel hebben zien veranderen, hoor je steeds vaker zeggen dat het onderwijs ziek is.

En dan zijn er alsmaar berichten over veranderingen die ervoor moeten zorgen dat het allemaal steeds beter gaat. Ik wil er één ding uithalen dat voor een schijneffect zorgt: de Cito-eindtoets. Deze was bedoeld om ouders en kinderen te helpen het juiste vervolgonderwijs te kiezen. Echter, de inspectie maakt oneigenlijk gebruik van deze toetsgegevens. Ze worden namelijk letterlijk gebruikt om de kwaliteit van een school te meten. Eigenlijk ongelooflijk dat het onderwijsveld dit klakkeloos accepteert. Een stap verder en het gemiddelde IQ van de leerlingen van een school bepaalt de kwaliteit!

De energie die wordt gestoken in de Cito zou aan goed onderwijs kunnen worden besteed. Het zou ook wel interessant zijn om eens te onderzoeken, misschien zelfs juridisch, of de inspectie Cito-gegevens mag gebruiken om de kwaliteit van een school vast te leggen en die vervolgens te publiceren. Cito-toetsen zijn officieel geijkt en voor een totaal ander doel ontwikkeld dan waar de inspectie ze voor gebruikt. Ouders hebben het recht de inspectie te verbieden de gegevens van hun kinderen te misbruiken.

 

Bernard de Rooij, gepensioneerd leerkracht

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent