Thematisch lesgeven....

Tekst Eline Geus
Gepubliceerd op 31-05-2016
Eline Geus - Een vulkanische cake in een foodtruck in de Middeleeuwen... Zo, beste collega's, een nieuw schooljaar gaat straks weer beginnen. Vol goede moed sla ik de schoolboeken open en bereid ik mijn lessen voor. Leuk, de taalmethode begint met het thema koken. Daar heb ik wel wat ideetjes bij!

Recepten schrijven en lezen, over ingrediënten leren, afwegen en afmeten... Oh nee, dat is natuurlijk rekenen. Even het rekenboek openslaan. Wat zien we daar? Het thema vervoer. Helaas, daar gaan mijn kookideetjes voor rekenen. Tijd om al die opdrachten om te bouwen om ze in het andere thema te passen, heb ik niet. Even in de andere boeken kijken. Aha, aardrijkskunde heeft het thema vulkanen en geschiedenis het thema Middeleeuwen. Nou, hoe zal ik de klas eens leuk inrichten? Deze maand leren we hoe er in de middeleeuwen een vulkanische cake gebakken werd in een foodtruck? Leuk hoor, dat thematisch lesgeven!

Betekenisvol onderwijs
Een beetje overdreven misschien dit, maar het is een van mijn grootste irritaties met al die goedbedoelde lesmethodes. Natuurlijk weet ik hoe belangrijk thematisch lesgeven is, maar dit slaat de plank mis. Betekenisvol onderwijs, dat is de bedoeling. Maar hoe kan ik holistisch onderwijs geven als alle methodes een ander thema aanbieden? Hoe richt ik mijn klas in, zodat we ons helemaal in het thema kunnen inleven en ik alle vakken eraan kan verbinden? Ik kan natuurlijk één thema kiezen en daar alle methodeopdrachten en instructies bij laten aansluiten. Het is niet dat ik dat niet kan, maar het kost me gewoon teveel tijd. Laat staan dat ik dan nog tijd heb om de klas te decoreren, eigen themalessen te ontwikkelen en een thema-afsluiting met ouders te organiseren. En dan heb ik het nog niet eens over de situatie in een combinatieklas...

Dus wat gebeurt er? Elke les hebben we een ander thema in de klas, in de hoop dat het een beetje context en betekenis aan de leerstof geeft en de kinderen het beter onthouden. Het lokaal is opgemaakt in het thema van een van de zaakvakken, waar ik ook af en toe de andere vakken aan probeer te koppelen. Bij taal bedenken we hoe een recept er in de middeleeuwen zou hebben uitgezien en hoe ze toen de ingrediënten afwogen. Zo probeer ik alles aan elkaar te koppelen en te laten zien dat de leerstof op verschillende manieren toepasbaar is. Maar ideaal is het niet.

Onderwijs2032
Ook Onderwijs2032 komt met thematisch of vakoverstijgend onderwijs, leren in domeinen. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben groot voorstander van thematisch lesgeven en het liefst zou ik mijn eigen onderwijs ontwerpen, helemaal in één thema. Dat kost alleen erg veel tijd en het is daarom heel fijn dat er lesmethodes bestaan die het leven van een leraar iets makkelijker maken. Maar het blijft jammer dat die goede bedoelingen dan alsnog resulteren in losse eilandjes met aparte thema's. Misschien een idee voor de auteurs om de thema's van lesmethodes uit hetzelfde leerjaar te laten aansluiten? Of zelfs vakoverstijgende lesmethodes te ontwikkelen? Want dat is de toekomst volgens Onderwijs2032.
Tot die tijd blijf ik schipperen tussen de thema's in de hoop dat geen van de ouders erover valt en de leerlingen er iets van onthouden.

Eline Geus is stagiaire bij Didactief en masterstudent Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam.

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent