Geen Onderwijs 2032, maar nu?

Tekst Jo Kloprogge
Gepubliceerd op 07-06-2016
Jo Kloprogge - De notitie met ideetjes en voorstellen, die ons als visie op het onderwijs in 2032 werd gepresenteerd is inmiddels van alle kanten afgebrand, gefileerd, opgeblazen of hoe je het ook wilt noemen.

Er zat weinig nieuws in, wat er nieuw in leek te staan, was van geen kant onderbouwd en het hing aan elkaar van de wensen van belangengroepen. De politiek schijnt toch nog een vervolgtraject in gang te willen zetten. Dat is natuurlijk niet verstandig. Uit een in elkaar geschoten ruïne moet je geen triomftocht willen organiseren.
Maar het zal dus waarschijnlijk toch wel gebeuren.

Politici zijn op dit moment wel vaker de draad kwijt. De Tweede Kamer nam zelfs een motie aan, die er op neer komt dat jonge kinderen vooral niet moeten worden gestimuleerd om zich te ontwikkelen. De regering moet er op toezien dat ze spelen, spelen, spelen en niets leren. Dat krijg je als je al het onderzoek negeert en geen vaktijdschriften leest, maar je oren laat hangen naar een stelletje nostalgische kleuterleidsters.

Wel had de PvdA ter ere van haar jubileum nog snel een vernieuwde aanpak van onderwijsachterstanden bedacht. Het was haastwerk, maar beter laat dan nooit. Er zaten zowaar een paar aardige ideeën in. De PvdA wil onder meer dat kinderen eerder met school beginnen, al vanaf 2 jaar. Wat ze daar dan moeten doen, is echter de vraag want de PvdA had vóór de motie gestemd om kinderen vooral te laten spelen. Daarvoor kun je ze beter naar de speeltuin sturen dan naar de school, lijkt me. Maar dat is een gezond verstand redenering en geen politieke logica.

Met politici van dit niveau moeten we dus het onderwijs voorbereiden op de verre toekomst. In alle eerlijkheid: ik zie het niet zitten op die manier. Als we al nauwelijks weten hoe we de vraagstukken van dit moment moeten aanpakken, hoe kunnen we dan iets zinnig zeggen over hoe we de toekomst tegemoet moeten treden? Voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst betreft. De spreuk is afgezaagd, maar daarom nog niet minder waar.

Ik stel voor om maar op te houden met pogingen om het onderwijs voor te bereiden om allerlei nog onzekere ontwikkelingen. Als je iets zeker weet, is het dat ons nog heel wat verrassingen te wachten staan de komende jaren. Scholen met een intelligente leiding, een hecht en deskundig team en met ogen en oren om te zien wat de kinderen in deze tijd nodig hebben, zijn de beste garantie voor goed onderwijs in de toekomst.

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent