Prijs voor je profielwerkstuk

Tekst Maartje Spoelstra
Gepubliceerd op 28-02-2014
Beeld Shutterstock
Maartje Spoelstra - Met hun profielwerkstuk kunnen leerlingen laten zien wat ze in huis hebben. En dat is heel wat, bleek gisteren tijdens de profielprijsuitreiking van het Wolfert van Borselen Tweetalig in Rotterdam.

Leerlingen met het beste profielwerkstuk van de school konden de jury- of publieksprijs winnen. Wat viel er te winnen? 200 Euro. Spannend dus. De jury keek naar onder andere originaliteit, zelfreflectie, schrijfstijl en presentatie.

In verbluffend goed Engels presenteren de genomineerden hun profielwerkstukken. Het is meteen duidelijk dat de vier genomineerde werkstukken van niveau zijn. Dat van Renée van der Winden en Louise Geluk wordt gepubliceerd in IB Journal, waar normaal alleen publicaties van 'volwassenen' in staan. Of ze nu gaan winnen weten ze nog niet, maar begeleider Alderik Visser is al apetrots: 'Het is bijna van universitair niveau.' Hadden de meiden de publicatie zelf verwacht? 'Nee, meneer Visser kwam er opeens mee, we vonden het echt superraar.' Na een korte aarzeling: 'Maar we hebben wel een publicatie in de pocket'. Hun onderzoek gaat over de ontwikkeling bij jonge kinderen aan de hand van nieuwe media. Tijdens de presentatie wordt, zoals het professionals betaamt, nog even genoemd dat het onderzoek natuurlijk nog wel verbeterd kan worden, 'as is always the case'.

Ninette Neuteboom, Leonieke van Dordrecht en Merel Haenen gingen voor hun werkstuk op zoek naar het kwaad in de mens. Niet zomaar iets, zou je zeggen. Ze deden onderzoek naar de Tweede Wereldoorlog: ze lazen bijvoorbeeld memoires van soldaten. Die blijken eigenlijk allemaal best wel menselijk en verschillen niet zo veel van de mensen in de zaal, aldus Ninette. De conclusie: 'Als hier nu weer oorlog zou zijn, zou de ene helft van het publiek de andere vermoorden. Een situatie kan leiden tot een change of morality.'

Eerst wordt de publieksprijs bekend gemaakt: die gaat naar Mark Ketelaars en Niek Liebregts. Samen presenteren ze een ingewikkelde machine aan het publiek: een soort hovercraft. Wat het doel is wordt al snel duidelijk: je kunt erop zitten en je laten verplaatsen. Een spectaculaire presentatie, en dat vindt het publiek ook. Interessant is trouwens dat de mannen 195 stemmen binnenhalen, terwijl er bij lange na geen 195 mensen in de zaal zitten. Lang leve de moderne media. Maar uit het gejuich van het publiek in de zaal valt wel te concluderen dat ook zij enthousiast zijn.

De winnaressen van de juryprijs, Kajal Kumar en Xiuzi Baolin, krijgen complimenten om hun toegankelijke schrijfstijl en om het feit dat ze zelf een groot onderzoek op touw hebben gezet. Ze onderzochten het verschil tussen light en 'normale' producten. Daar hebben ze veel voor moeten doorstaan, al zeggen ze het zelf: ze stonden bijvoorbeeld vijf uur in de Albert Heijn met enquêtes. In het tweede deel van hun onderzoek hebben Kajal en Xiuzi hun medeleerlingen aan een smaakexperiment onderworpen. De meest voorkomende reactie? 'Ik proef wel verschil, maar eigenlijk zijn ze allebei lekker.'

Maartje Spoelstra is stagiaire bij Didactief.

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent