Leveren onze onderzoekers tijdig hun kopij in, zijn ze beschikbaar voor een interview? Want in academia is juist dat immers schaars: uren. En al moeten onderzoekers dan aan kennisdisseminatie doen, ook voor hen is vaak de vraag: wanneer dan? Het maakt ons extra dankbaar wanneer ze besluiten hun resultaten met jullie te delen. In dit nummer bedanken we onder meer Judith ’t Gilde, Esther Rozendaal, Chiel van der Veen en Michael Merry. Zij nemen je mee in onderzoek naar hoogbegaafdheid, mediawijsheid, OGO-onderwijs en keuzes van islamitische ouders.
Voor de redactie zijn uren altijd een factor en wordt het extreem spannend als er een collega met ziekte uitvalt. Want hoe vang je dat op met (in totaal) 3 fte? We kunnen geen ‘klas naar huis sturen’, want dat zou betekenen dat jullie een blad krijgen met blanco pagina’s, of een website met allemaal 404-foutmeldingen. Laat ik het maar meteen zeggen: dit is zo’n maand dat ik extra trots ben op ons kleine team, we hebben het toch weer gefikst. Kwestie van veerkracht misschien? Uit onderzoek onder leraren blijkt dat een positieve verwachting van de toekomst stress lijkt te verzachten. Herkenbaar? Corona op zijn retour, het voorjaar in aantocht en inspiratie uit diverse congressen die weer live zijn. Dat helpt als het even tegenzit.
Onderwijsonderzoek
wint aan relevantie,
maar fte’s zijn beperkt
Toch vraag ik me af hoelang Didactief het volhoudt. Want terwijl een goede vertaling van onderwijsonderzoek aan relevantie lijkt te winnen (getuige bijvoorbeeld ons groeiend aantal online volgers), vertaalt dat zich niet per se in een grotere redactie. Meer abonnees zou daarvoor al enorm helpen. Dat brengt me bij het volgende: waarschijnlijk lees jij Didactief op school. Heb je al eens aan je directie gevraagd om jouw eigen (online) abonnement? Voor maar € 24,50 per jaar heb je toegang tot alles wat wij publiceren: dit magazine, keurig gerangschikt per maand en met een alarmeringsmailtje zodat je het niet vergeet door te kijken. Dat leest toch makkelijker dan als je het alleen in je teamkamer kunt doorbladeren. En dan nog circa 250 artikelen exclusief online, zo’n tien webinars per jaar, een reeks gratis boeken. Nu ik dat zeg, eind deze maand publiceren we er weer eentje. Met financiële steun van acht schoolbesturen, HAN, PO-Raad en Lerarencollectief hebben we een boek samengesteld met wetenschappelijke kernartikelen over toetsen en beoordelen in het po. Je kunt het gratis downloaden op didactiefonline.nl vanaf 28 april. En als je dat doet, stel je directeur die vraag eens, zodat wij misschien wat meer lucht (fte) krijgen om jou elke maand te inspireren. Ik heb hoge verwachtingen van je…
Monique Marreveld, hoofdredacteur
Dit artikel verscheen in Didactief, april 2022.
1 Scherp zicht: ken je leerling
2 Webinar Ken je leerling
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven