Diplomaatjes in de dop

Tekst Anne Burgers
Gepubliceerd op 04-09-2012
Anne Burgers - Tweetalig onderwijs (TTO) is in opmars, zelfs op het vmbo. Met beloftes waaraan de gemiddelde politicus in campagnetijd nog een puntje kan zuigen, rennen tientallen scholen als kippen zonder kop achter de hype aan. Na de theater-, sport- en muziekklassen is er nu ook iets extra's voor kinderen wier ouders een grootse carrière als Brussels diplomaat hebben uitgestippeld voor hun kroost.

Slim is het zeker. Het aantal leerlingen zal in de komende jaren afnemen, waardoor scholen harder moeten vechten om open te blijven, met name buiten de Randstad. Tegelijkertijd speelt TTO gehaaid in op de aan populariteit winnende visie onder ouders dat hun kinderen de intelligentste en de meest bijzondere pubers zijn. Voor zulke speciale leerlingen en vooral voor zulke streberige ouders is regulier onderwijs niet genoeg.

Ondertussen lijken weinigen zich af te vragen wat de echte winst van TTO is, en of die opweegt tegen de kosten en de druk op leraren om in een andere taal les te geven - alsof het in het Nederlands nog niet pittig genoeg was. En mocht blijken dat door TTO de onderwijskwaliteit er niet op achteruit gaat en dat het voor leraren een fluitje van een cent is, dan nog is onduidelijk wat we nu eigenlijk aan TTO hebben. Want al die diplomaatjes en internationale zakenluitjes in de dop moeten, voor ze aan hun glansrijke carrière kunnen beginnen, minstens vier jaar universiteit of hbo overleven. Daar pikken ze dat Engels snel genoeg op - hier schrijft een ervaringsdeskundige.

Mochten ze toch nog tegen taalobstakels aanlopen, is een beurs voor een Europese uitwisseling of buitenlandse stage zo gepiept (over internationalisering gesproken!). Laten we onze pubers dus vooral lastigvallen met kennis en vaardigheden die in hun vervolgopleiding niet ruimschoots aan bod komen, en die mondiale oriëntatie aan de universiteiten en hogescholen overlaten. First things first, zoals ze aan de andere kant van de Noordzee zo mooi zeggen.

Lees ook het artikel ‘Te weinig Engels in tweetalig onderwijs’ op bladzijde 38-39 van het septembernummer van Didactief.

Anne Burgers is redactieassistent bij Didactief en studeert geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam.

 

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent